1042607_944 copy

درگیری مرزی اسرائیل با نیروهای حزب‌الله وارد نبردهای رو در رو شده است. این درگیری در شهر «عُدیسه» و «مارون الرأس» در جنوب لبنان رخ داد. «استفانی دکر» در گزارش 2اکتبر در الجزیره که پیوسته به‌روزرسانی می‌شد نوشت، رسانه‌های صهیونیستی از کشته شدن 4سرباز و زخمی شدن 35تن دیگر در کمین رزمندگان حزب‌الله در نزدیکی شهر عدیسه خبر می‌دهند. این در واقع اولین درگیری «رودررو» میان طرفین از زمان ادعای حمله زمینی اسرائیل در روز سه‌شنبه بود. به نوشته این گزارشگر، «کم کم تصویر واضح‌تری به‌دست می‌آوریم. در نبرد رو در روی دیروز حدود 20آمبولانس در شمال اسرائیل منتظر سربازانی بودند که با هلی‌کوپتر از منطقه مرزی لبنان خارج می‌شدند.» همزمان با این درگیری‌های رو در رو، نیروهای حزب‌الله به حملات موشکی به مناطقی از اسرائیل ادامه دادند. این گزارشگر می‌نویسد: «اگرچه اسرائیل در قدرت آتش از آسمان مزیت دارد، اما در نبرد زمینی این حزب‌الله است که دست برتر دارد. اینجا سرزمین آنهاست و مطمئنا در اولین درگیری رو در رو، اسرائیل تلفات سنگینی متحمل شد.»

«محمد عفیف» مسوول رسانه‌ای حزب‌الله گفت: «رزمندگان ما با نظامیان صهیونیست در العدیسه و مارون الرأس به‌طور مستقیم درگیر شدند.» عفیف تصریح کرد که آمار کشته‌های دشمن در نبردهای چهارشنبه بسیار زیاد است و دشمن به سانسور آن روی آورده است. مسوول رسانه‌ای حزب‌الله همچنین افزود که آنچه در شهرک صهیونیست‌نشین «مسعکفعام» رخ داد، تنها آغاز راه است.

«عمران‌خان» گزارشگر دیگر الجزیره هم نوشت، حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام کرد که با یک واحد پیاده‌نظام اسرائیلی که در سحرگاه چهارشنبه سعی در نفوذ به شهر «اودیسه» داشت، مقابله کرد و «با وارد کردن تلفاتی، آن واحد را مجبور به عقب‌نشینی کرد.» او همچنین از گزارش‌هایی مبنی بر تخلیه مجروحان اسرائیلی با هلی‌کوپتر و اولین رودررویی سخن به میان آورد.

به دنبال این تلفات، اسرائیل دست به دو اقدام زد: اول) هشدار اسرائیل به مردم مبنی بر اینکه با وسایل نقلیه از شمال رودخانه لیتانی در جنوب لبنان به سمت جنوب رودخانه تردد نکنند. دوم) ارتش این رژیم از پیوستن لشکر 36 و نیروهای مضاعف برای حمله زمینی در جنوب لبنان خبر داد. به نوشته الجزیره، اضافه شدن نیروهای پیاده و زرهی از لشکر36 - از جمله تیپ گولانی، تیپ زرهی188 و تیپ6 پیاده- نشان می‌دهد که عملیات فراتر از حملات محدود کماندویی خواهد بود. این در حالی است که ارتش اسرائیل روز سه شنبه از حمله زمینی «محدود، محلی و هدفمند» خبر داده بود.

البته اسرائیل همزمان با لبنان، به جنایت‌های خود در غزه نیز ادامه داد. بر همین اساس، شمار شهدا در غزه به 41هزار و 700نفر رسیده و شمار زخمی‌ها به حدود 96هزار و 630نفر رسیده است. افزون بر این، در تل‌آویو هم حملاتی صورت گرفت. بر اساس گزارش الجزیره، شمار کشته‌های تیراندازی و حمله با چاقو در تل آویو به 7نفر افزایش یافت. پلیس اسرائیل روز سه‌شنبه اعلام کرد که در این حمله در نزدیکی ایستگاه قطار شهری یافا، 6نفر کشته و 17تن دیگر زخمی شدند.

آیا حمله زمینی اسرائیل تکرار2006 است؟

«فدریکا مارسی» در گزارش دیروز در الجزیره با طرح این پرسش که آیا حمله زمینی اسرائیل تکرارجنگ سال 2006 است نوشت، آخرین باری که ارتش اسرائیل در لبنان چکمه‌های خود را روی زمین داشت، شکست خورد. جنگ یک‌ماهه‌ای که در ژوئیه‌2006 آغاز شد، نتیجه‌اش گرفتار شدن سربازان اسرائیلی در نبردهای شدید بود؛ زیرا رزمندگان حزب‌الله یک ستون تانک را یکی پس از دیگری به سمت کمین‌هایی که با دقت آماده کرده بودند، هدایت کردند.

در آن سال، حداقل 20 تانک منهدم و 121سرباز اسرائیلی کشته شد. «کمیسیون وینوگراد» که از سوی دولت برای ارزیابی نتیجه جنگ تشکیل شد، به این نتیجه رسید که «اسرائیل آغازگر یک جنگ طولانی بود که بدون پیروزی نظامی آشکار پایان یافت.» آن عملیات منجر به چیزی شد که این کمیسیون آن را یک «شکست» نامید. آن کمپین - با نام رمز عملیات تغییر جهت - منجر به چیزی شد که کمیسیون آن را یک شکست نامید. این کمیسیون گفت: «در مجموع، [ارتش اسرائیل] نتوانست پاسخ نظامی موثری به چالشی که جنگ لبنان برای آن ایجاد کرده بود، ارائه دهد.»

با گذشته حدود دو دهه بعد، ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه 10مهرماه اعلام کرد که در آستانه عملیات زمینی «محدود، محلی و هدفمند» در جنوب لبنان علیه حزب‌الله است. اما شواهد روی زمین (بر اساس ماهیت و مقیاس نیروها و تانک‌های بسیج‌شده توسط اسرائیل برای عملیات) نشان می‌دهد که این رژیم ممکن است خود را برای تجاوز طولانی‌تری به لبنان آماده کند. هدف ادعایی توسط بنیامین نتانیاهو، هدفی آشناست: «اطمینان حاصل شود که حزب‌الله دیگر نمی‌تواند تهدیدی برای اسرائیل باشد.» اما تحلیلگران می‌گویند او توانایی حزب‌الله برای جنگیدن در زمین خود را نادیده می‌گیرد. این گزارشگر به نقل از تحلیلگران افزود که خطر اینکه اسرائیل در جنگ طولانی دیگر در لبنان گرفتار شود، وجود دارد.

«هرزی هالوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل، هفته گذشته هنگام سخنرانی در تیپ زرهی هفتم، به درس‌هایی که از سال2006 درباره آمادگی رزمی آموخته بود، اشاره کرد. در کنار تیپ زرهی هفتم، ارتش اسرائیل لشکر 98ام خود را که ماه‌ها در غزه با حماس می‌جنگید، بسیج و نیروهای ذخیره را فعال کرد. اگرچه «راجر شاناهان» (افسر رابط سابق با ارتش استرالیا در طول جنگ سال 2006 بین اسرائیل و حزب‌الله) گفت که هدف نتانیاهو هنوز قابل تضمین نیست و حزب‌الله هرگز آموزش برای جنگ با اسرائیل را متوقف نکرد.

«الکس گاتوپولوس» سردبیر بخش دفاعی الجزیره می‌گوید: «غرور خطرناک است. وقتی باور ندارید که حریف می‌تواند با شما مقابله کند، او را دست کم می‌گیرید.» وی می‌گوید: «حزب‌الله در سال2006 حدود 5هزار نیرو در جنوب مستقر داشت. از آن زمان تا امروز، قوای رزمی حزب‌الله به‌ویژه یگان رضوان برای جنگ زمینی به‌شدت آماده است و قوای آن اکنون به 20 تا 30هزار نفر می‌رسد.» گاتوپولوس البته به نکات دیگری هم اشاره می‌کند. از جمله زرادخانه حزب‌الله و تجربه‌اش در نبردهای سوریه.اگرچه ارتش اسرائیل می‌تواند در هوا مزیت داشته باشد؛ اما در زمینی که در مشت نیروهای حزب‌الله است، چگونه می‌خواهد نبرد کند؟ گاتوپولوس گفت: «حزب‌الله هواپیماهای بدون سرنشین دارد و آنها نیز می‌توانند تحرکات نیروهای اسرائیلی را بسیار بهتر از آنچه در سال2006 انجام دادند، شناسایی کنند. هر دو طرف به میدان نبرد چشم دارند؛ اما نبرد زمینی این توانایی را می‌دهد که در مکان و جهتی که حزب‌الله انتخاب می‌کند، نبرد رخ دهد و دشمن غافلگیر شود.»