پول‌ جدید سودان به جریان افتاد

پول جدید سودان/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- پول جدید سودان از دیروز رسما در این کشور به جریان افتاد. بانک مرکزی سودان اعلام کرده‌ است که اسکناس‌های جدید از دیروز (۲۴ ژوئیه ۲۰۱۱) در بانک‌ها و صرافی‌ها در دسترس مردم قرار دارد. به گزارش بی‌بی‌سی، این اقدام در واکنش به تصمیم سودان جنوبی اتخاذ شده‌است که اوایل ماه ژوئیه اعلام استقلال کرد و از دو هفته قبل واحد پول جدیدی را منتشر کرد. به دلیل آنکه توافق‌های مالی، بخشی از مشکلات عمده طرفین بوده است، احتمالا اقتصاد هر دو کشور متحمل آسیب‌هایی خواهد شد. بانک مرکزی سودان امیدوار است که تمامی اسکناس‌های قدیمی ظرف سه ماه آینده با اسکناس‌های جدید مبادله شود، اگرچه مهلتی در این مورد تعیین نشده است.

مقام‌های این بانک می‌گویند انتشار پول‌های جدید به عنوان یک «اقدام احتیاطی» در برابر اقدام مشابه سودان جنوبی صورت گرفته ‌است. تخمین‌زده شده است که دو میلیارد پوند سودانی در کشور جدید (سودان جنوبی) در گردش است که بالقوه می‌تواند اقتصاد سودان را بی‌ثبات کند. مقام‌های سودانی مذاکرات بیشتر با مقام‌های سودان جنوبی در مورد اسکناس‌های قدیمی رایج در این کشور را رد نکرده‌اند.

«جنگ واحدهای پولی»

بدرالدین محمود، معاون بانک مرکزی سودان گفته‌است که «ما تمامی اقدامات احتیاطی را برای حفاظت از اقتصاد سودان در نظر گرفته‌ایم و امیدواریم که به توافقی رضایت‌ بخش میان طرفین در مورد پولی که در جنوب در جریان است دست یابیم.»

مقام‌های سودان با احتیاط می‌گویند که آنها خواهان بروز «جنگ واحد های پولی» نیستند، اما به نظر می‌رسد که این موضوع دقیقا در حال وقوع است. تحلیلگران می‌گویند که در صورت همکاری نکردن طرفین، احتمالا اقتصاد هر دو کشور با مشکلات جدی روبه‌رو خواهد شد. مقام‌های دو کشور همچنین باید در مورد نفت نیز با یکدیگر به توافق برسند. بخش عمده منابع نفتی در خاک سودان جنوبی قرار گرفته، اما زیرساخت‌های صادرات نفت در خاک سودان واقع شده‌است. طرفین تاکنون نتوانسته‌اند در مورد مبلغی که سودان جنوبی باید برای استفاده از این تجهیزات نفتی به سودان بپردازد به توافق برسند. مناقشات مالی، نمایانگر تنش‌های میان طرفین است که می‌تواند زندگی مردم هر دو کشور را در آینده نه چندان دور پیچیده‌تر کند.