شمارش معکوس برای اقتصاد آمریکا

جلسه سران کنگره آمریکا برای توافق بر سر بودجه/ عکس: بلومبرگ

گروه بین‌الملل- در شرایطی که تنها یک هفته تا دوم اوت، مهلت افزایش سقف بدهی‌های آمریکا باقی مانده است، هنوز دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان این بزرگ‌ترین اقتصاد جهان نتوانسته‌اند به توافقی بر سر بودجه و افزایش سقف بدهی‌ها دست یابند و مذاکرات روز یکشنبه آن‌ها هم بدون حصول نتیجه خاصی پایان یافت. اگر این وضعیت تا دوم اوت ادامه یابد و کنگره آمریکا با سقف جدید بدهی‌های دولت موافقت نکند، دولت آمریکا رسما ورشکسته خواهد شد. این در شرایطی است که هم اوباما از جبهه دموکرات‌ها و هم سران جبهه جمهوری‌خواهان به شدت بر مواضع خود پافشاری می‌کنند و اگر چه اوباما مدعی شده است که پیشنهادهای منصفانه‌ای به جمهوری‌خواهان ارائه کرده است، اما جمهوری‌خواهان بر این باورند که طرح‌های اوباما و هم‌حزبی‌های او همچنان بر سیاست‌های اقتصادی پیشین این حزب تاکید دارد.

به گزارش دویچه وله باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و دموکرات‌ها می‌خواهند در کنار صرفه‌جویی‌ها‌، با افزایش مالیات‌ها، آمریکایی‌های پردرآمد را در کاهش کسری بودجه‌ دولت شرکت دهند. افزون بر آن، اوباما اعلام کرد که هیچ پیشنهادی را نخواهد پذیرفت که نتواند بودجه دولتی را تا سال ۲۰۱۳ یعنی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۲ تضمین کند.

بیل دیلی، سخنگوی کاخ سفید، در برابر این پرسش که آیا اوباما به‌رغم افزایش فشارها همچنان بر این موضع پای می‌فشرد، فقط با یک کلمه پاسخ داد: «آری».

تیموتی گیتنر، وزیر دارایی آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت، دولت آمریکا نمی‌تواند طرحی را بپذیرد که بر طبق آن، خطر ورشکستگی برای شش ماه دیگر نیز بر سر کشور سنگینی کند. به گفته‌ گیتنر، چنین موضعی عمیقا غیرمسوولانه است و باری بر شانه‌های اقتصاد آمریکا می‌افزاید.

جمهوری‌خواهان و به ویژه طرفداران جنبش «تی‌پارتی» کماکان با هرگونه افزایش مالیات قاطعانه مخالف‌اند. آنان می‌خواهند کسری بودجه دولت را از طریق صرفه‌جویی در هزینه‌ها جبران کنند. این جنبش برای جلوگیری از اعلام ورشکستگی دولت که می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد، پیشنهاد می‌کند که سقف بدهی‌های دولتی اندکی افزایش یابد، تا از طریق آن بتوان برای چند ماهی وضعیت مالی آمریکا را تثبیت کرد.

مناقشه میان دو طرف، به‌طور مشخص به افزایش سقف بدهی‌های دولت تا یک تریلیون دلار (۷۰۰ میلیارد یورو) برای سال جاری مربوط می‌شود. قرار است یک بسته‌ چند میلیارد دلاری نیز پس از آن مورد توافق قرار گیرد. جان بینر، رییس مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه آمریکا، گفت که باید این توافق در دو گام عملی شود و غیرممکن است بتوان در یک گام به توافق رسید. بینر نمایندگان مجلس را فراخواند با پیشنهاد تازه‌ای موافقت کنند که هم برای مجلس نمایندگان و هم برای سنا پذیرفتنی باشد.

آمریکا در حال حاضر با وضعیت مالی دشواری روبه‌رو است. آژانس‌های رتبه‌بندی وضعیت مالی کشورها، برای نخستین بار آمریکا را از جایگاه کشورهای دارای بیشترین اعتبار مالی یک پله تنزل داده‌اند.

وضعیت به گونه‌ای است که ممکن است دولت آمریکا برای نخستین بار در تاریخ خود نتواند بهره‌ بدهی‌های خود و نیز کمک‌های اجتماعی و حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت را به موقع بپردازد. افزون بر آن ممکن است وام‌دهندگان به دولت آمریکا در آینده، هزینه‌ بیشتری برای ریسک وام‌های خود مطالبه کنند.