گروه بین‌الملل- درمیان نگرانی سرمایه‌گذاران مبنی براین که نبود توافق درمیان قانونگذاران آمریکایی برای افزایش سقف بدهی‌های این کشور موجب به تعویق افتادن بازپرداخت بدهی‌ها می‌شود و به اقتصاد جهانی آسیب وارد می‌کند، دیروز، دوشنبه، قیمت نفت کاهش یافت و به حدود بشکه‌ای ۹۹ دلار رسید. در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه سپتامبر با ۸۱ سنت کاهش به ۰۶/۹۹ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز جمعه قیمت نفت ۷۴ سنت افزایش یافت و در رقم ۸۷/۹۹ دلار ثابت شد.

دیروز در لندن، نفت خام برنت ۰۷/۱۱۸ دلار در هر بشکه معامله شد.

با وجود نزدیک شدن ضرب‌الاجل دوم اوت، طی آخر هفته مذاکرات در مورد افزایش سقف بدهی‌های دولت متوقف شد. اگر تا این تاریخ اقدامی درباره افزایش سقف بدهی‌ها صورت نگیرد، وزارت خزانه‌داری نمی‌تواند همه صورت‌حساب‌های خود را بپردازد و این مساله تعویق بازپرداخت بدهی‌ها را درپی خواهد داشت و رشد اقتصادی جهان را تضعیف خواهد کرد.

قرار بود رهبران جمهوری‌خواه و دموکرات برنامه هزینه دولت و طرح بدهی‌ها را اواخر دیروز ارائه دهند.

بانک مریل لینچ آمریکا در گزارشی عنوان کرد: «براین باوریم که در آخرین دقایق توافق به دست خواهد آمد و از پیامدهای منفی جلوگیری می‌شود، اما این توافق نمی‌تواند راه‌حل مالی بلندمدتی را فراهم یا نگرانی آژانس‌های رتبه‌بندی را برطرف کند.» این بانک اعلام کرد احتمالا آژانس‌های رتبه‌بندی تا پایان امسال رتبه اعتبارات آمریکا را از AAA به AA کاهش خواهند داد. در دیگر معاملات بورس نیویورک، بنزین برای تحویل در ماه سپتامبر ۰۸/۳ دلار در هر گالن معامله شد و قیمت گاز طبیعی برای تحویل در ماه اوت به ۴۱/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ فوت مکعب رسید.