Untitled1 copy

حزب‌الله می‌گوید در پاسخ به حملات اسرائیل، ده‌ها موشک به پایگاه هوایی «رامات دیوید» اسرائیل در شرق حیفا شلیک کرده است. آژیرهای خطر در سراسر شمال اسرائیل در ساعات اولیه دیروز یکشنبه (یک‌مهرماه) فعال شد. الجزیره در گزارش دیروز یکشنبه نوشت، این حمله دورترین حمله حزب‌الله در داخل اسرائیل از زمان آغاز درگیری‌های فرامرزی جاری در اکتبر سال گذشته خواهد بود. ارتش اسرائیل اعلام کرد که بیش از 100پرتابه بامداد روز یکشنبه از لبنان شلیک شد که  منجر به تعطیلی مدارس در شمال اسرائیل شد. سرهنگ «ناداو شوشانی»، فرمانده جبهه داخلی ارتش اسرائیل اعلام کرد که فعالیت‌های آموزشی در سراسر شمال اسرائیل تا ساعت 6بعدازظهر [دیروز یکشنبه] مجاز نخواهد بود.

«پاتریس وولف» یکی از ساکنان حیفا که در صنعت پزشکی کار می‌کند، گفت: «در حیفا، بسیاری از مدارس تعطیل... و دفاتر خالی هستند.» ارتش اسرائیل روز شنبه (31شهریور) اعلام کرد که ده‌ها حمله هوایی (حدود 290حمله) به جنوب لبنان انجام داده است. همچنین اسرائیل مسوولیت حملات به 110مکان دیگر در ساعات اولیه صبح یکشنبه را بر عهده گرفت. ارتش اسرائیل همچنین محدودیت‌هایی را برای تجمعات بزرگ در شمال اسرائیل، از جمله حیفا، سومین شهر بزرگ صادر کرد.

فاجعه قریب‌الوقوع

«ژانین هنیس-پلاسچارت» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل متحد برای لبنان، دیروز یکشنبه هشدار داد و گفت که رویکرد نظامی راه‌حل نیست، اما تنش‌های اخیر می‌تواند به یک «فاجعه قریب الوقوع» در خاورمیانه منجر شود. او در پستی در ایکس نوشت: «با توجه به اینکه منطقه در آستانه یک فاجعه قریب‌الوقوع است، نمی‌توان درباره آن اغراق کرد: هیچ راه‌حل نظامی وجود ندارد که بتواند طرفین را ایمن‌تر کند.» «علی هاشم» در گزارشی برای الجزیره بر اهمیت حمله حزب‌الله تاکید کرد. هاشم گفت: «این اولین بار از زمان جنگ سال2006 [میان اسرائیل و حزب‌الله] است که موشک‌های حزب‌الله از 20کیلومتری عبور می‌کنند.»

وی افزود: «این اولین باری است که آنها اهدافی را در فاصله 45کیلومتری [30مایلی] و 50کیلومتری [31 مایلی] مورد اصابت قرار می‌دهند؛ زیرا ما گزارش‌هایی از برخورد یا رهگیری در چندین منطقه از جمله بر فراز پایگاه هوایی رامات دیوید در شرق حیفا می‌شنویم.»«زینه خدر» خبرنگار الجزیره که از بیروت گزارش می‌داد، گفت که پیام حزب‌الله این است که به‌رغم ضرباتی که در چند روز گذشته دریافت کرده اما «هنوز می‌تواند بجنگد و راکت و موشک به آن سوی مرزها پرتاب کند.» حزب‌الله در بیانیه خود اعلام کرد که این حمله را با موشک‌های فادی 1 و فادی 2 انجام داده، نه با موشک‌های کاتیوشای ساخت شوروی که در ماه‌های گذشته از آن استفاده کرده است. حزب‌الله و اسرائیل از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه غزه هر روز با یکدیگر درگیر هستند. به گزارش الجزیره، به نظر می‌رسد دو طرف در یک مارپیچ بحرانی روزافزون گرفتار شده و در آستانه درگیری جدی هستند.

حزب‌الله گفته است که به دنبال جنگ همه‌جانبه نیست، اما در صورت وقوع آن آماده است.به نوشته الجزیره، حزب‌الله با شلیک موشک‌های «سنگین» که برای اولین‌بار از آنها استفاده شد، مناطق وسیعی در الجلیل سفلی و شرق حیفا را هدف قرار داد و از هدف قرار دادن پایگاه هوایی «رامات دیوید» و مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت «رافائل» خبر داد. مقاومت اسلامی لبنان همچنین با اشاره به بمباران مجتمع‌های صنعتی نظامی متخصص در تجهیزات الکترونیکی در شمال حیفا با ده‌ها موشک افزود: مجتمع‌های صنعتی نظامی شرکت «رافائل» را با موشک‌های «فادی۱» و «فادی۲» هدف قرار دادیم.

منابعی به المیادین تاکید کردند که موشک‌های مورد استفاده از نوع «خیبر‌ام ۲۲۰» با برد ۸۰ کیلومتر و «ام 302» با برد ۱۰۵ کیلومتر بوده است. منابع میدانی همچنین به المیادین توضیح دادند که «موشک‌هایی که پرتاب شد از یکی از تاسیسات عماد بود که تحت تاثیر همه حملات دشمن قرار نمی‌گیرند.» رسانه‌های عبری نوشتند: حزب‌الله برد پرتاب موشک را تا ۶۰کیلومتر افزایش داده است. رسانه‌های عبری همچنین نوشتند: «در پی حمله موشکی از لبنان آتش‌سوزی گسترده‌ای در شمال حیفا رخ داد.» خبرنگار «العربی الجدید» نیز از به صدا درآمدن مجدد آژیرهای خطر در شهر ناصره و اطراف آن و «مرج بن عامر» به‌دلیل پرتاب موشک از لبنان خبر داد. «یدیعوت آحارونوت» نیز نوشت: «آژیرهای هشدار در منطقه «بیر اورا» در دره عربه به ظن نفوذ پهپاد به صدا درآمدند.» به نوشته این روزنامه، حمله موشکی از لبنان باعث شد ۲خانه در شهرک «کریات بیالیک» در نزدیکی شهر حیفا خسارت ببینند.

بیمارستان رامبام در حیفا اعلام کرد: ۹مجروح که چهار نفر از آنها بر اثر اصابت مستقیم موشک از لبنان در شمال شهر زخمی شده بودند، به بیمارستان منتقل شدند. «دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش اشغالگر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تصمیم گرفته شد در سیاست دفاعی فرماندهی جبهه داخلی در مناطق الجلیل سفلی، الجلیل علیا، الجلیل مرکزی و برخی از شهرک‌ها در شمال اسرائیل تغییراتی ایجاد شود. آحارونوت تصریح کرد که منطقه مشخص‌شده توسط هاگاری از شهر حیفا تا مرز با لبنان امتداد دارد. هاگاری با بیان اینکه این تغییرات شامل دستورالعمل‌هایی برای جبهه داخلی در آن منطقه از جمله محدودیت تجمع حداکثر ۳۰ نفر در فضاهای باز و ۳۰۰ نفر در ساختمان‌های بسته است، خاطرنشان کرد: «فعالیت‌های آموزشی می‌تواند در مکان‌هایی برگزار شود که دسترسی به فضاهای حفاظت شده را فراهم کند.»

«ویوِک شانکار» هم در گزارش 22سپتامبر در نیویورک تایمز نوشت، حزب‌الله که از موج حملات اسرائیل متحمل خسارت‌هایی شده بود، دیروز یکشنبه با رگبار موشکی پاسخ داد؛ رگباری که بیشتر پرتاب‌هایش به عمق اسرائیل رفت و ترس از جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر را تقویت کرد. به نوشته این گزارشگر، آژیرها بامداد یکشنبه در بسیاری از شهرها در شمال اسرائیل به صدا درآمد و محدودیت‌هایی برای تجمعات عمومی در مناطقی از جمله بلندی‌های جولان و الجلیل تشدید شد. اگرچه اسرائیل ادعا کرد بسیاری از این موشک‌های حزب‌الله را رهگیری کرده، اما روشن بود که زندگی در بسیاری از نقاط مختل شده است.

رگبار موشکی حزب‌الله پس از آن رخ داد که جنگنده‌های اسرائیل روز شنبه اهداف حزب‌الله را در جنوب لبنان هدف قرار دادند. ارتش اسرائیل این حملات را یک اقدام پیش‌گیرانه قلمداد کرد. سرهنگ شوشانی با اشاره به برد موشک‌های حزب‌الله گفت: «حزب‌الله توانایی شلیک راکت‌ها و موشک‌های دارای برد بلند را دارد. ما آماده هر سناریویی برای حفاظت از غیرنظامیان اسرائیلی هستیم.» با این حال، فضا در لبنان نیز متشنج بود؛ چراکه این احساس وجود داد که جنگ گام به گام به لبنان نزدیک‌تر می‌شود. همچنین در نشانه دیگری از گسترش درگیری، ارتش اسرائیل دیروز یکشنبه اعلام کرد که پرتابه‌ای را که از سمت عراق می‌آمد، رهگیری کرده است.«عروبه جمال» در گزارش 22سپتامبر در الجزیره به جنبه دیگری از جنگ جاری میان اسرائیل و حزب‌الله اشاره کرده است. او معتقد است ارتش اسرائیل روز شنبه 31شهریورماه 400حمله به لبنان انجام داد. «زین بصراوی» هم از «امان» برای الجزیره نوشت، اسرائیل ادعا می‌کند خسارات مادی زیادی را در مناطقی که هدف قرار داده وارد کرده است. او معتقد است پیام نتانیاهو روشن است: اینکه جهان باید انتظار داشته باشد که خشونت در این منطقه بدتر شود.

بازدارندگی به پایان خط رسیده است؟

برای دومین‌بار در کمتر از دو ماه، اسرائیل بلندپایه‌ترین شخصیت‌ نظامی حزب‌الله را در حین برگزاری جلسات ترور کرد. «بن هوبارد» در گزارشی برای نیویورک‌تایمز ضمن اشاره به تنش‌های اخیر و شدت درگیری بین حزب‌الله و اسرائیل نوشت، از زمانی که این دو نیرو در سال2006 در یک جنگ بسیار ویرانگر با یکدیگر به بن‌بست رسیدند، اسرائیل و حزب‌الله در حال تجهیز و تدارک برای رویارویی بزرگ بعدی هستند. از آن زمان هر کدام در تلاش برای ایجاد نوعی بازدارندگی و برقراری برخی خطوط قرمز بودند تا طرف دیگر از آن عبور نکند. با این حال، به نظر می‌رسد این خطوط قرمز کارآیی خود را از دست داده است.

«لینا خطیب» یکی از محققان چتم هاوس، می‌گوید: «18سال بازدارندگی متقابل اکنون جای خود را به مرحله جدیدی داده است. اسرائیل با رد کردن خطوط قرمز حزب‌الله می‌خواهد نشان دهد که در این معادله برتری دارد.» گزارشگر نیویورک‌تایمز همچنین با گریزی بر تحولات یک‌ساله میان حزب‌الله و اسرائیل می‌افزاید: «تحمل اسرائیل در قبال حضور نظامی حزب‌الله در مرز شمالی خود نیز کاهش یافته است.»

پل سلیم، معاون رئیس در موسسه خاورمیانه در واشنگتن می‌گوید: «از ماه‌های اول جنگ بسیار واضح بود که اسرائیل بگوید این تهدیدی که ما 18 سال با آن زندگی کردیم، دیگر نمی‌توانیم با آن زندگی کنیم. ما نمی‌توانیم این نیروی عظیم را در مرز شمالی خود داشته باشیم و آن را تحمل کنیم.» این تحلیلگرگفت، پویایی روابط بین اسرائیل و حزب‌الله تغییر کرده است. او گفت: «تهدید ساده حزب‌الله برای ایجاد خسارت، دیگر همان تاثیری را که قبل از 7اکتبر بر اسرائیل داشت، ندارد.» کارشناسان بر این باورند که بازدارندگی و خطوط قرمز تعریف‌شده از سوی طرفین کارآیی خود را از دست داده است و باید به بازتعریف آن بپردازند.