حزب‌الله دست به سلاح است

حملات اسرائیل تا به امروز، نزدیک به ۱۰۰هزار نفر را از خانه‌های خود در جنوب لبنان آواره کرده و دست‌کم ۴۳۵نفر را به شهادت رسانده که حدود ۳۴۹نفر از آنها اعضای حزب‌الله بودند. به نظر می‌رسد حزب‌الله دست به سلاح است و حملات فرامرزی خود را بسته به حملات اسرائیل تشدید می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، حزب‌الله و اسرائیل از روز پس از آغاز جنگ اسرائیل در غزه در ۷اکتبر، همواره تبادل آتش داشته‌اند.سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، از ماه اکتبر در سخنرانی‌های خود تکرار کرده که گروهش حملات فرامرزی خود به اسرائیل را تنها زمانی متوقف می‌کند که اسرائیل با آتش‌بس در غزه موافقت کند. حتی اگر اسرائیل بیشتر توجه نظامی خود را به لبنان معطوف کند، تحلیلگران بر این باورند که حزب‌الله به موضع خود پایبند خواهد ماند.

«امل سعد» نویسنده دو کتاب درباره حزب‌الله گفت: «فکر نمی‌کنم حزب‌الله [مذاکرات] را در غیاب آتش‌بس [در غزه] بپذیرد. جنگ ادامه خواهد داشت.» او افزود: «نصرالله گفته است که تا زمانی که حماس پیروز نشود، به جنگ ادامه خواهند داد و اگر حماس تضعیف شود، حزب‌الله دست روی دست نخواهد گذاشت.» وی تصریح کرد: «یک هدف استراتژیک در اینجا وجود دارد... حزب‌الله، حماس را به حال خود رها نخواهد کرد.»به نظر می‌رسید که ایده آتش‌بس با مشکل مواجه شده است؛ زیرا شرکای تندروی بنیامین نتانیاهو در ائتلاف او خواهان «شکست کامل حماس» قبل از پایان جنگ بودند. با این حال، برخی از مقامات اسرائیلی نسبت به ایده شکست کامل حماس ابراز تردید کرده و تاکید کردند که حماس یک «ایده» است و نمی‌توان «عقاید را ریشه کن کرد».

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل، در ۱۹ژوئن چنین تردیدهایی را ابراز کرد؛ درحالی‌که «زخی هنگبی»، رئیس شورای امنیت، روز سه‌شنبه، کمتر از یک هفته بعد، همین سخن را تکرار کرد.خواه در پذیرش ضمنی این ایده و خواه برای ملاحظات دیگر، اسرائیل اکنون از مرحله «شدت کمتر» سخن می‌گوید که در آن، به ادعای خود، ارتش همچنان به هدف قرار دادن حماس در غزه ادامه می‌دهد و در عین حال به دنبال جایگزینی سیاسی برای این گروه در منطقه است. یک جنگ «کم شدت» در غزه، در تئوری، امکان تمرکز بر لبنان را فراهم می‌کند؛ اگرچه این امر مستلزم آن است که ارتش اسرائیل چشم‌انداز چالش‌برانگیز درگیری در دو جبهه را اجرا کند. نصرالله هم به نوبه خود، قدرت و ایستادگی گروه خود را به نمایش گذاشته است.

او در ۱۹ژوئن گفت که گروهش بیش از ۱۰۰هزار رزمنده دارد. این در حالی است که بسیاری از رهبران گروه‌های مسلح منطقه هم پیشنهاد داده‌اند که نیروهایشان را برای جنگ با اسرائیل در خدمت حزب‌الله آورند؛ اما او این پیشنهادها را رد کرده و افزوده است که به اندازه کافی نیرو در اختیار دارد. یک روز قبل از سخنرانی او، حزب‌الله تصاویری از پهپادها در شهر حیفا در اسرائیل را منتشر کرد که تهدید ضمنی برای هدف قرار دادن این شهر بود. یکی دیگر از ویدئوهای اخیر حزب‌الله آنچه را که به نظر می‌رسد مجموعه‌ای از اهداف در داخل اسرائیل و دریای مدیترانه است، نشان می‌دهد.

«عماد سلامی»، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه آمریکایی لبنان گفت: «حزب‌الله در حال نمایش و شبیه‌سازی گزینه‌های خود [برای گسترش] جنگ به اسرائیل است...[این به اسرائیل] می‌فهماند که عواقب جنگش بسیار پرهزینه است.» این در حالی است که «ست کرومریچ»، افسر سابق نیروهای ویژه که اکنون در شرکت مدیریت ریسک گلوبال گاردین است، به الجزیره گفت: «از ۸اکتبر، قبرس یک مکان کلیدی برای پرواز نیروهای ذخیره اسرائیلی و سپس رفتن به اسرائیل بوده است.» اسرائیل در گذشته از خاک قبرس برای تمرینات آموزشی استفاده کرده است. سلامی گفت: تهدید قبرس از سوی نصرالله راهی بود که وی به اتحادیه اروپا پیام داد تا از حمایت از اسرائیل به هر نحوی که ممکن است کشورهای عضو [آن] را درگیر کند، خودداری کند.