نرخ تورم ویتنام به 22 درصد رسید

گروه بین‌الملل- نرخ تورم ویتنام طی ماه جولای برای یازدهمین ماه متوالی افزایش یافت و به ۲۲ درصد رسید.

به گزارش فارس به نقل از فرانس پرس ویتنام یکی از بالاترین نرخ‌های تورم جهان را در اختیار دارد. موسسه آمار ویتنام اعلام کرد نرخ تورم این کشور طی ماه جولای نسبت به مدت مشابه سال قبل به بیش از ۲۲ درصد رسیده است. افزایش قیمت مواد غذایی بیشترین تاثیر را در افزایش نرخ تورم ویتنام داشته است. نرخ تورم ویتنام طی ماه ژوئن به بیش از ۸۲/۲۰ درصد رسیده بود.

ویتنام که تلاش زیادی را برای دستیابی به رشد و رونق با ثبات اقتصادی آغاز کرده با چالش‌های زیادی از جمله افزایش تورم، کاهش شدید نرخ ارز و کسری تجاری روبه‌رو شده است.

بر اساس این گزارش، روند صعودی نرخ تورم ویتنام از سپتامبر ۲۰۱۰ آغاز شده و این روند همچنان ادامه داشته است. نرخ تورم ویتنام در دهه ۱۹۸۰ میلادی نیز سه رقمی شده بود. بر این اساس قیمت مواد غذایی در این کشور طی هفت ماه نخست امسال بیش از ۸/۲۳ درصد رشد داشته است. قیمت مواد غذایی در ویتنام طی ماه جولای نسبت به جولای ۲۰۱۰ بیش از ۶/۳۲ درصد رشد داشته است.

معاون نخست‌وزیر ویتنام هشدار داد افزایش نرخ تورم به شدت ثبات اجتماعی کشور را تهدید می‌کند. افزایش تورم مهم‌ترین چالش و نگرانی ویتنام در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود.

وی افزود: دولت ویتنام قصد دارد با اجرای برنامه‌های مناسب مالی و پولی نرخ تورم را تا پایان سال ۲۰۱۱ به کمتر از ۱۵ تا ۱۷ درصد کاهش دهد.

سازمان ملل در گزارش ماه مه اعلام کرد ویتنام پنجمین نرخ بالای تورم را در بین کشورهای جهان در اختیار دارد. رشد اقتصادی ویتنام در شش ماه نخست ۲۰۱۱ به ۶/۵ درصد رسیده است.