گروه بین‌الملل- بلومبرگ اعلام کرد رشد اقتصادی آمریکا در سه ماه دوم ۲۰۱۱ به دلیل افزایش قیمت سوخت و افت مصرف کاهش یافته و به کمترین رقم در یک سال اخیر رسیده است.

به گزارش فارس به نقل از بلومبرگ، کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه دوم ۲۰۱۱ به کمترین رقم در یک سال اخیر رسیده است. بر این اساس رشد اقتصادی آمریکا طی سه ماه دوم ۲۰۱۱ به کمتر از ۸/۱ درصد رسیده است. این رقم در سه ماه نخست ۲۰۱۱ به ۹/۱ درصد رسیده بود.

تازه‌ترین گزارش وزارت بازرگانی آمریکا نیز نشان می‌دهد میزان فروش مسکن در آمریکا طی ماه گذشته کاهش داشته و اعتماد مصرفی نیز در اقتصاد این کشور کاهش یافته است. بر این اساس میزان هزینه‌های مصرفی آمریکا طی ماه گذشته به پایین‌ترین رشد از پایان سال ۲۰۰۹ رسیده است.

افزایش بیکاری، افت فروش مسکن و کاهش چشمگیر هزینه‌های مصرفی مهمترین علل اظهارات بن برنانکه در خصوص لزوم ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی در آمریکا به شمار می‌رود. میزان هزینه‌های مصرفی که ۷۰ درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد در سه ماه دوم ۲۰۱۱ کمتر از ۸/۰ درصد رشد یافته است که این پایین‌ترین رقم از سه ماه دوم ۲۰۰۹ به شمار می‌رود.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی این مساله موجب افزایش نگرانی و بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به اقتصاد آمریکا شده است.

کاهش فروش خودرو طی ماه‌های اخیر نیز تاثیر زیادی بر کاهش رشد اقتصادی آمریکا داشته است. افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت نیز موجب کاهش هزینه‌های مصرفی خانوارهای آمریکایی شده است.

میانگین قیمت هر گالن بنزین در بازار آمریکا طی ماه مه به حدود ۴ دلار رسید که این بالاترین رکورد در سه سال اخیر به شمار می‌رود. وزارت کار آمریکا نیز اعلام کرد نرخ بیکاری این کشور طی ماه ژوئن به بیش از ۲/۹ درصد افزایش یافته است.