گروه بین‌الملل- بانک مرکزی اروپا اعلام کرد ‌به‌رغم بحران مالی و بدهی منطقه یورو، پول واحد اروپایی همچنان پس از دلار آمریکا دومین ارز در ذخایر ارزی بین‌المللی به شمار می‌رود.

به گزارش فارس به نقل از آسوشیتد پرس، بانک مرکزی اروپا افزود: یورو همچنان نقش با ثبات و مهمی در بازارهای ارزی و مالی جهان دارد و در مقایسه با سایر ارزهای معتبر بین‌المللی در سال ۲۰۱۰ عملکرد مثبت و قابل قبولی داشته است. بر اساس این گزارش سهم یورو در ذخایر ارزی بین‌المللی طی سال ۲۰۱۰ بیش از ۳/۰ درصد رشد داشته است. میزان گردش یورو در مبادلات مالی و ارزی بین‌المللی نیز سال گذشته بیش از یک درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش تا پایان سال ۲۰۱۰ سهم یورو در ذخایر ارزی بین‌المللی به بیش از ۳/۲۶ درصد رسیده است . بیش از ۱۲/۵ تریلیون دلار از ذخایر ارزی بین‌المللی تا پایان سال ۲۰۱۰ با یورو نگهداری می‌شده است.

ژان کلود تریشه رییس بانک مرکزی اروپا در این باره تاکید کرد: سیاست‌های پولی با ثبات بانک مرکزی اروپا و سیستم مالی منظم اروپا موجب خواهد شد تا یورو ذخیره‌ارزش قابل اعتماد و مطمئنی برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی باشد.

انتشار این گزارش در حالی است که رهبران اروپا در نشست روز پنجشنبه خود با اختصاص بسته دوم کمک‌های مالی به یونان برای رهایی این کشور از بحران ورشکستگی موافقت کردند. تریشه در ادامه افزود: گرچه اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور طی سال‌های اخیر نقش و حضور بیشتری در تحولات اقتصادی جهان داشته‌اند ولی نرخ ارز این کشورها به عنوان مثال چین هنوز برای تبدیل به یک ارز قوی و معتبر بین‌المللی راهی طولانی در پیش دارد.