ژنرال مین آنگ هلائینگ، ژنرال ارشد ارتش، روزنامه دولتی گلوبال نیو لایت میانمار روز شنبه گزارش داد: «مقامات دولت باید با کشورهای خارجی تماس بگیرند تا کمک‌های نجات و امداد برای قربانیان دریافت کنند.» وی در حین نظارت بر عملیات امداد و نجات گفت: «لازم است اقدامات امدادی و توانبخشی در سریع‌ترین زمان ممکن مدیریت شود.» ارتش میانمار قبلا کمک‌های بشردوستانه خارج از کشور را مسدود یا عقیم کرده است. نشریه خبری مستقل میانمار اکنون تعداد قربانیان یاگی را ۶۶ نفر اعلام کرد که دست کم ۳۰۰نفر را در ویتنام، تایلند، لائوس و فیلیپین کشته است. بر اساس تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، برخی از ساختمان‌ها در میانمار توسط آب‌های سیلابی زیر آب رفته و ساکنان آن، از جمله زنان و کودکان، قبل از تلنبار شدن آب‌ها، در قایق‌ها توسط نیروهای امدادی، روی پشت‌بام‌ها گیر کرده‌اند.

سخنگوی ارتش گفت که تماس با برخی از مناطق کشور قطع شده است و آنها در حال بررسی گزارش‌هایی هستند که نشان می‌دهد ده‌ها نفر در رانش زمین در منطقه معدن طلا در منطقه مرکزی «ماندلای» مدفون شده‌اند. رادیو آسیای آزاد گفته است تعداد کشته‌شدگان بسیار بیشتر از آمار رسمی اعلام‌شده است و دست‌کم ۱۶۰نفر در سیل و رانش زمین کشته شده‌اند. یکی از امدادگران در منطقه «تاونگو» روز شنبه گفت بیش از ۳۰۰نفر بر اثر سیل در ساحل شرقی رودخانه «سیتاونگ» گرفتار شده‌اند.

او گفت: قایق‌های کافی برای نجات ما وجود ندارد. دانشمندان می‌گویند توفان‌ها و گردبادها با تغییرات آب و هوایی، قوی‌تر و مکررتر می‌شوند. آب‌های گرم‌تر اقیانوس هم به این معنی است که توفان‌ها، انرژی بیشتری دریافت می‌کنند و این امر منجر به افزایش سرعت باد می‌شود. جو گرم‌تر همچنین رطوبت بیشتری را در خود نگه می‌دارد که می‌تواند منجر به بارندگی شدیدتر شود. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، بسیاری از جمعیت میانمار به‌دلیل جنگ داخلی سه ساله که هزاران کشته برجای گذاشته، مجبور به نقل مکان شده‌ و بیش از ۲.۶میلیون نفر هم آواره شده‌اند. بر اساس گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، حدود ۱۸.۶میلیون نفر در این کشور نیاز به کمک‌های بشردوستانه دارند. صلیب سرخ بین‌المللی در آخرین به‌روزرسانی گفته است، بسیاری از خانواده‌ها در میانمار دسترسی محدودی به آب سالم و بهداشت دارند و از داروهای اولیه و مراقبت‌های بهداشتی محروم هستند.