یکی از مقامات غربی گفت که اسرائیل چندین‌بار به این تاسیسات حمله کرده است؛ اما تنها با حملات هوایی نمی‌توانست به اتاق‌های داخلی مستحکم برسد. او ادعا کرد که تصمیم برای اعزام کماندوها برای اطمینان از این بود که این‌بار سایت نابود شود. حملات هوایی در اواخر روز یکشنبه و اوایل دوشنبه هفته گذشته یکی از مرگبارترین حملات در سوریه در چند ماه اخیر بود. سانا گفت که علاوه بر ۱۸شهید، ۳۷نفر در این حملات زخمی شده‌اند که حال ۶نفر از آنها وخیم است. این آژانس گفت که خیابان‌ها و زیرساخت‌های آب، برق و تلفن آسیب دیده است. مقامات غربی مدعی‌اند که در گذشته در این ساختمان تسلیحات شیمیایی تولید می‌شد، اما در این سال‌ها چنین کاری در آن انجام نشده بود. مقامات همچنین گفتند که حملات چند مرحله‌ای اسرائیل شامل حملات هوایی به سایت اصلی، مرکز مطالعات و تحقیقات علمی که در نزدیکی مصیاف، در شمال غربی سوریه است، بود.

یک گروه حقوق بشری سوریه هم گفت از موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد برای حمله به یک مرکز تحقیقاتی علمی استفاده شده است. چارلز لیستر، مدیر برنامه‌های سوریه در «هفته‌نامه سوریه» ادعا کرد که در دور اولیه حملات هوایی اسرائیل حداقل چهار موضع ارتش سوریه در اطراف مصیاف از جمله یک سایت دفاع هوایی هدف قرار گرفت. او گفت که دور دوم حملات به ساختمانی در این مجموعه که به تونل‌های زیرزمینی متصل می‌شود، برخورد کرد. به گفته لیستر، در مرحله سوم عملیات، چندین هلی‌کوپتر اسرائیلی وارد حریم هوایی سوریه شدند و کماندوهای اسرائیلی وارد این سایت شدند.

او گفت که همزمان با ورود سربازان اسرائیلی به سمت سنگرها، پهپادهای اسرائیلی به نیروهای ارتش سوریه که با عجله به محل عملیات شتافته بودند، حمله کردند. مقاماتی که به‌عنوان منابع آگاه اعلام شدند، ادعا کردند که هدف اصلی حمله زمینی تخریب این تاسیسات بود. به گفته مقامات، هدف ثانویه نیز جمع‌آوری اطلاعات درباره توسعه تسلیحات ساخته‌شده در این سایت بود. همچنین برخی رسانه‌های اسرائیلی مدعی شدند که «رژیم صهیونیستی در جریان حمله دو روز گذشته به منطقه مصیاف سوریه، با استفاده از چتربازان اقدام به اسارت مجموعه‌ای از سربازان از جمله دو ایرانی کرده است.» اما پیرو این ادعا یک منبع آگاه در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد که این ادعاها کذب محض است. وی در این‌باره افزود: اساسا هیچ نیروی ایرانی در سوریه در محل مورد ادعا (مصیاف) حضور نداشته‌اند، بلکه این منطقه محل حضور ارتش سوریه بوده و به همین دلیل ادعای متعاقب آن یعنی صدمه به نیروهای ایرانی یا اسارت آنها نیز به‌طور کامل دروغ است.