محمد المغایر، مسوول دفاع مدنی گفت که ۴۰پیکر شهید پیدا شده و ۶۰نفر به‌دلیل جراحات به بیمارستان صحرایی هلال احمر منتقل شده‌اند. مقامات بهداشتی غزه هنگام گزارش تلفات بین غیرنظامیان و شبه‌نظامیان تمایز قائل نمی‌شوند و تعداد جان‌باختگان گاهی اوقات در ساعات اولیه پس از حمله در نوسان است. المغایر افزود که تیم‌های نجات در تلاش برای یافتن ۱۵فرد مفقودشده هستند. سخنگوی دفاع غیرنظامی در غزه در شبکه‌های اجتماعی گفت که کل خانواده‌ها پس از حمله به همراه حدود ۲۰چادر ناپدید شده‌اند و این حمله سه دهانه عمیق در این منطقه به‌جا گذاشته است که نشان می‌دهد بیش از یک موشک به آنجا اصابت کرده است.

وی گفت که هیچ هشداری داده نشده است و کمبود شدید تجهیزات مورد نیاز برای تلاش‌های جست‌وجو و نجات وجود دارد. ارتش اسرائیل آمار جانباختگان گزارش شده توسط مقامات غزه را رد کرد و در بیانیه‌ای مدعی شد که این ارقام «با اطلاعاتی که در اختیار دارد مطابقت ندارد». این سازمان در ادامه ادعاهای خود افزود که یک حمله دقیق انجام داده و تلاش کرده است تا خطر را برای غیرنظامیان کاهش دهد. ویدئوها و تصاویر دیگری که صبح روز سه‌شنبه منتشر شدند، افرادی را نشان می‌دادند که با استفاده از چراغ‌های تلفنشان در زیر آوار در حال جست‌وجو بودند و کارکنان اورژانس جمعیت هلال احمر فلسطین در حال حفاری با بیل‌های دستی در نزدیکی دهانه‌های بزرگی بودند که به نظر می‌رسید با موشک ایجاد شده‌اند.

المواسی، بخشی از جنوب غزه که زمانی کم‌جمعیت بود، اکنون مملو از ده‌ها هزار فلسطینی است که در آنجا پناه گرفته‌اند. ارتش اسرائیل این منطقه را برای غیرنظامیان امن‌تر از سایر بخش‌های قلمرو اعلام کرده بود؛ اما تاکید کرده است که شبه‌نظامیان را در هر کجا که فکر کند هستند به دنبال آنها خواهد رفت. این در حالی است که اسرائیل در ماه ژوئیه نیز به این منطقه حمله کرد، در عملیاتی که به ادعای ارتش رژیم صهیونیستی، فرماندهان حماس را هدف قرار دادند. در آن زمان، مقامات بهداشتی غزه گفتند که این حمله منجر به شهادت تعداد زیادی از مردم شد. ارتش اسرائیل در بیانیه روز سه‌شنبه خود ادعا کرد که در ساعات قبل از حمله، نظارت هوایی انجام داده است که به گفته آنها حضور شبه‌نظامیان در منطقه مورد حمله را تایید می‌کند.

کارشناسان حقوق بین‌الملل می‌گویند که اسرائیل همچنان مسوولیت حفاظت از غیرنظامیان را در طول عملیات نظامی خود بر عهده دارد. به گفته وزارت بهداشت غزه، در بیش از ۱۱ماه جنگ در غزه بیش از ۴۰هزار نفر جان باخته‌اند. سازمان ملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری گفته‌اند که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد. تقریبا کل جمعیت غزه -بیش از ۲میلیون فلسطینی- چندین بار آواره شده‌اند. اسرائیل دستور تخلیه مکرر را داده و وسعت منطقه بشردوستانه را کوچک‌تر کرده است و تعداد فزاینده‌ای از فلسطینی‌ها را مجبور کرده است که به مناطق تنگ‌تر و باریک‌تر بپیوندند.