بن‌بست سیاسی در کاراکاس

روز شنبه، معاون رئیس‌جمهور «دلسی رودریگز» در شبکه‌های اجتماعی گفت که گونزالس پس از پناه بردن داوطلبانه به سفارت اسپانیا در کاراکاس، راهی اسپانیا شده است. «خوزه مانوئل آلبارس» وزیر امور خارجه اسپانیا گفت که گونزالس به درخواست خودش با هواپیمای نیروی هوایی اسپانیا چنین سفری را انجام داد. او در ایکس نوشت: «دولت اسپانیا متعهد به حقوق سیاسی و وحدت همه ونزوئلایی‌ها است.» گونزالس دیپلمات بازنشسته بود که زمانی که در ماه مارس از گمنامی بیرون کشیده شد تا از رهبر محبوب اپوزیسیون «ماریا کورینا ماچادو» حمایت کند، هیچ جاه‌طلبی سیاسی نداشت. چند هفته قبل از آن، دیوان عالی ونزوئلا صلاحیت ماچادو در انتخابات را رد کرده بود؛ تاکتیکی رایج برای دور نگه داشتن رقبای قوی در انتخابات. کسانی که گونزالس را می‌شناسند، می‌گویند که این نقش به راستی نقشی نبود که او آرزویش را داشته باشد؛ اما او به‌دلیل احساس وظیفه آن را پذیرفت. روز دوشنبه، دادگاه ونزوئلا که به «جنایت‌های مرتبط با تروریسم» رسیدگی می‌کند، حکم بازداشت گونزالس را صادر کرد. او به توطئه، غصب قدرت و خرابکاری و سایر موارد متهم شد.

 در یک بن‌بست سیاسی و تحول دیگر در ونزوئلا، نیروهای امنیتی این کشور از جمعه شب «مقر دیپلماتیک آرژانتین» در کاراکاس را محاصره کردند. این ۶رهبر اپوزیسیون ونزوئلایی در ماه مارس، بلافاصله پس از اعلام حکم دادستان کل کشور برای دستگیری آنها، به آنجا پناه برده بودند. وزارت خارجه آرژانتین روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی ونزوئلا این اقامتگاه را محاصره کرده‌اند. این وزارتخانه به نیروهای امنیتی هشدار داد که پناه‌جویان داخل آن «مقر» را «نربایند». لازم به ذکر است که برزیل از ماه گذشته نمایندگی منافع آرژانتین در ونزوئلا را به‌دست گرفته است؛ یعنی زمانی که مادورو به دیپلمات‌های آرژانتین و سایر کشورهایی که ادعای پیروزی او در انتخابات را به چالش ‌کشیدند، دستور داد کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه ونزوئلا روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مجبور شده است سرپرستی برزیل بر نمایندگی دیپلماتیک آرژانتین را لغو کند. وزارت خارجه گفت شواهدی دارد که نشان می‌دهد از امکانات این مکان برای طراحی «فعالیت‌های تروریستی» و طراحی ترور علیه مادورو و دولتش استفاده می‌شود. یکی از نمایندگان وزارت خارجه برزیل به نیویورک‌تایمز گفت که طبق قوانین بین المللی، ونزوئلا حق انجام چنین کاری را ندارد.وزارت خارجه برزیل در بیانیه‌ای جداگانه «تعجب» خود را از این اقدام ونزوئلا اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: «برزیل مسوول نگهبانی و دفاع از منافع آرژانتین خواهد بود تا زمانی که دولت آرژانتین کشور دیگری را که برای دولت ونزوئلا قابل قبول است برای انجام وظایف فوق‌الذکر مشخص کند.» برخی از چهره‌های اپوزیسیون که در «مقر دیپلماتیک آرژانتین» پناه گرفته‌اند، تصاویری را در روز شنبه در ایکس منتشر کردند که مردان مسلحی را با لباس‌های متحدالشکل در آن نزدیکی نشان می‌داد که برخی از آنها کلاه‌های مخصوص دارند. آنها همچنین گزارش‌های قبلی مبنی بر قطع برق این مقر را تایید کردند. خانم ماچادو در پیامی در ایکس از جامعه بین‌المللی کمک خواست.