گروه بین‌الملل- درمیان گزارش‌های مثبت درآمدی شرکت‌های آمریکایی و خوش‌بینی در این مورد که سیاستمداران آمریکایی و اروپایی به حل مشکلات بدهی‌هایشان نزدیک می‌شوند، دیروز، چهارشنبه، بورس‌های جهان با افزایش روبرو شدند. سرمایه‌گذاران از گزارش‌های درآمدی بهتر از حد انتظار شرکت‌های بزرگ آمریکایی همچون کوکاکولا،آی‌بی‌ام و اپل دلگرم شدند. شرکت کوکاکولا اعلام کرد به دلیل فروش خوب در کشورهای خارجی درآمد این شرکت در فصل دوم ۱۸ درصد جهش کرده است. گزارش درآمدی شرکت آی‌بی‌ام نیز مطابق با پیش‌بینی تحلیل‌گران بود. شرکت اپل گزارش داد به دلیل فروش خوب آی‌پد و آی‌پاد سود این شرکت بیش از دو برابر شده است.

این خبر نیز که سیاستمداران آمریکایی درمورد برنامه کاهش کسری بودجه و افزایش سقف بدهی‌ها به پیشرفت‌هایی دست یافته‌اند، موجب خوش‌بینی سرمایه‌گذاران شد. سرمایه‌گذاران همچنین در انتظار نشست امروز، پنج‌شنبه، رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل برای تصمیم‌گیری در مورد اعطای دومین بسته نجات مالی به یونان بودند.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۷/۰ درصد رشد کرد و به ۲۱/۵۸۲۹ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۵/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۴/۷۲۳۰ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۸۹/۳۷۲۵ واحد رسید.

در وال‌استریت، فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۵۴۸ واحد رسید. فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۱۰/۱۳۲۶ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۲/۱ درصد جهش کرد و به ۹۰/۱۰۰۰۵ واحد رسید.

شاخص کاسپی کره‌جنوبی نیز ۲/۱ درصد رشد کرد و به ۹۵/۲۱۵۴ واحد رسید. شاخص ای‌اس‌اکس ۲۰۰ استرالیا ۸/۱ درصد افزایش یافت و در رقم ۷۰/۴۵۴۹ واحد ثابت شد. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۶۹/۲۲۰۰۳ واحد رسید. بورس‌های تایوان، سنگاپور و نیوزیلند نیز افزایش یافتند. اما شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۱/۰ درصد افت کرد و به ۲۰/۲۷۹۴ واحد رسید.

این درحالی است که سود خوب شرکت‌ها و برنامه دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای افزایش سقف بدهی‌های آمریکا موجب رشد وال‌استریت در روز سه‌شنبه شد. پس از انتشار گزارش‌های درآمدی بهتر از حد انتظار کوکاکولا، آی‌بی‌ام و دیگر شرکت‌ها در فصل دوم، شاخص‌ها با افزایش روبرو شدند.

در بعدازظهر به این رشد افزوده شد، زیرا باراک اوباما از طرح پیشنهادی شش سناتور مبنی بر کاهش ۷/۳ تریلیون دلاری بدهی‌ها طی دهه آینده و افزایش سقف بدهی‌های این کشور حمایت کرد. روز سه‌شنبه، شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۲۶/۲۰۲ واحد یا ۶/۱ درصد جهش کرد و به ۴۲/۱۲۵۸۷ واحد رسید. این بیشترین افزایش یک روزه شاخص داوجونز طی سال جاری بود. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۲۹/۲۱ واحد یا ۶/۱ درصد افزایش یافت و به ۷۳/۱۳۲۶ واحد رسید. این بهترین عملکرد این شاخص از سوم مارس تاکنون بود. شاخص نسدک کامپوزیت ۴۱/۶۱ واحد یا ۲/۲ درصد رشد کرد و به ۵۲/۲۸۲۶ واحد رسید.