جسد خبرنگار افشا‌کننده ماجرای شنود انگلیس در خانه‌اش پیدا شد

شان هور

گروه بین‌الملل- جسد شان هور خبرنگار سابق هفته‌نامه نیوز آو د ورلد، که اتهاماتی را در مورد شنود تلفنی در این نشریه مطرح کرده بود، در خانه‌اش در واتفورد پیدا شده است. هور گفته بود که کارکنان این هفته‌نامه، از سوی اندی کلسون که پیش‌تر از سردبیران این هفته‌نامه بوده تشویق می‌شدند که به منظور کسب اطلاعات برای مطالب خود، از شنود تلفنی استفاده کنند. این خبرنگار سابق نیوز آو د ورلد همچنین در مصاحبه با نیویورک تایمز، ماجرای شنود تلفن‌های همراه را بسیار گسترده‌تر از میزانی دانسته بود که توسط این نشریه پذیرفته شده است. یک سخنگوی پلیس گفت که مرگ شان هور در حال حاضر توسط ماموران به عنوان مرگی با «علت نامعلوم» - و نه مشکوک»- تحت بررسی است. در پی رسانه‌ای شدن رسوایی شنود تلفنی، شرکت نیوز اینترنشنال، ناشر هفته نامه نیوز آو د ورلد، اعلام کرد که از ماجرای شنود «مطلع» بوده است، ولی در این مورد توضیح بیشتری نداد. قرار بود دیروز علاوه بر روپرت و جیمز مرداک صاحبان غول رسانه‌ای نیوز کورپوریشن و ربکا بروکز مدیر اجرایی شرکت نیوز اینترنشنال، جان ییتس

افسر ارشد پلیس و سر پل استیونسون رییس پلیس لندن، که اخیرا بر سر همین رسوایی استعفا داده‌اند، برای پاسخ به سوالات نمایندگان در مجلس حاضر شوند. خانم بروکز در حالی در مقابل نمایندگان حضور می‌یابد که روز جمعه از سمت خود به عنوان مدیر اجرایی شرکت نیوز اینترنشنال - شاخه شرکت نیوز کورپوریشن متعلق به روپرت مرداک در بریتانیا - استعفا داده و دو روز بعد توسط پلیس بازداشت شده است. روپرت و جیمز مرداک نیز، در پی صدور احضاریه برای آنها، قبول کردند که در مقابل کمیته رسانه‌ای مجلس عوام حاضر شوند تا پاسخگوی سوالات نمایندگان باشند.

جنجال بر سر شنود پیام‌های تلفنی توسط شرکت رسانه‌ای مرداک اکنون به سایر کشورها نیز کشیده شده است.

شرکت نیوز کورپوریشن مرداک در آمریکا مستقر است و در این کشور قوانین سختی درباره دادن رشوه به مقامات خارجی وجود دارد. در صورت تایید این نوع پرداخت‌ها، جریمه‌های سنگینی در انتظار این شرکت خواهد بود.

کامرون که به آفریقای جنوبی سفر کرده است، در نشست مطبوعاتی خود با جاکوب زوما، رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی، با سوالات بسیاری درباره این رسوایی رو به رو شد. کامرون مدت زمان سفر خود را به آفریقای جنوبی کوتاه کرده تا سریع‌تر به انگلیس بازگردد و به این پرونده رسیدگی کند.