الجزیره عربی فیلمی را پخش کرده بود که از دوربین‌های سربازان اسرائیلی به‌دست آمده بود و نشان می‌داد آنها صفحاتی از کتاب مقدس مسلمانان را پاره کرده و در مسجد بنی صالح در شمال غزه می‌سوزانند. این کانال همچنین ویدئویی منتشر کرد که در آن، یک پهپاد اسرائیلی، مسجد جامع تاریخی در خان‌یونس را بمباران می‌کند. به گفته دفتر رسانه‌ای دولت غزه، اسرائیل طی ۱۰ ماه گذشته ۶۱۰ مسجد و سه کلیسا را ​​در غزه به‌طور کامل تخریب کرده است. حماس روز شنبه از «آزادگان جهان» خواست برای دفاع از اماکن مقدس مسلمانان و مسیحیان در فلسطین و پایان دادن به «جنگ نابودکننده» علیه نوار غزه اقدام کنند. تهاجم اسرائیل بیش از ۴۰هزار و ۲۰۰ فلسطینی را به شهادت رسانده و بخش‌های وسیعی از سرزمین‌های تحت محاصره فلسطین را به تلّی از آوار تبدیل کرده است.

شورای روابط آمریکایی-اسلامی، یک گروه مدافع آمریکایی گفت هتک حرمت به نسخه‌های قرآن و هدف قرار دادن مساجد در غزه ثابت می‌کند که «جنگ اسرائیل با مردم فلسطین در غزه همزمان جنگ با خود اسلام است.» این گروه همچنین از جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده خواست تا سوء‌استفاده‌های اسرائیل را محکوم کند. نیهاد عواد، مدیر اجرایی «CAIR»در بیانیه‌ای گفت: «دولت بایدن باید این هتک حرمت مذهبی را محکوم و انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند تا به کارزار کشتار و گرسنگی خود در غزه پایان دهد.» فلسطینیان مسلمان در غزه به برگزاری نمازهای جمعی در کنار ویرانه‌های مساجد ویران‌شده ادامه داده‌اند.

اما نمازگزاران در چندین نوبت مورد حمله بمباران اسرائیل در طول اجتماعات نماز قرار گرفته‌اند.ماه گذشته، حمله اسرائیل به نمازگزارانی که برای اقامه نماز در نزدیکی یک مسجد تخریب شده در اردوگاه آوارگان شاطی در شمال غزه تجمع کرده بودند، دست کم موجب شهادت ۲۰نفر شد. در اوایل ماه جاری، ارتش اسرائیل همچنین مدرسه‌ای را هدف قرار داد که در آن به غیرنظامیان آواره در شهر غزه پناه داده بود. این حمله در هنگام نماز صبح رخ داد که به موجب آن بیش از ۱۰۰تن از فلسطینی‌ها به شهادت رسیدند. سربازان اسرائیلی بارها به ارتکاب تخلفات علیه اماکن مقدس مسلمانان متهم شده‌اند. در دسامبر سال گذشته، سربازان اسرائیلی دعاهای یهودی و سرودهای حانوکا را از روی منبر مسجدی که در جنین در کرانه باختری اشغالی یورش برده بودند، خواندند.