اکنون که بایدن از رقابت خارج شده است، نامزد جمهوری‌خواهان پیرمردی است که رای‌دهندگان را با توهین‌های سخیف و عقده‌گشایی‌ از خود می‌راند.با این ‌حال، هریس برای پیروزی در انتخابات به چیزهای دیگری نیاز دارد. مدل پیش‌بینی نشریه اکونومیست درباره نتایج رقابت نشان می‌دهد رقابت تنگاتنگی در جریان است. در گردهمایی اخیر دموکرات‌ها برای جلب نظر رای‌دهندگان، تمرکز اصلی روی شخصیت و داستان زندگی هریس معطوف بود.اما نکته اصلی آنجاست که چگونه همه این تلاش‌ها می‌تواند به پیروزی در انتخابات بدل شود و در واقع نتیجه به طرز نگران‌کننده‌ای مبهم است.

البته هریس برای اینکه در مبارزات انتخاباتی تمرکز عمده خود را روی بیان نقاط قوت شخصیت خود گذاشته است، دلایل خود را دارد: حضور در عرصه سیاست شما را در برابر افکار عمومی و رای‌دهندگان متعهد و پاسخ‌گو می‌کند. علاوه بر این ترامپ رقیب عادی نیست و نمی‌توان او را دست‌ کم گرفت، پس در این رقابت بیان خصایص و برتری‌های شخصیتی اهمیت دارد. اما آنچه نگران‌کننده است آن است که تاکتیک‌های کارزار هریس می‌تواند نشانه نقص‌های اساسی‌تری باشد.از نظر سیاسی، هریس هنوز یک چهره ناشناخته است و باید خود او را در این ‌خصوص مقصر دانست. در طول ریاست‌جمهوری بایدن، هریس همیشه در سایه قرار داشت. او بدون اینکه مهارت‌های خود را در مرحله مقدماتی رقابت‌های انتخاباتی بیازماید، به ‌یک‌باره به‌عنوان نامزد دموکرات‌ها معرفی شد و از هنگام کناره‌گیری بایدن از رقابت‌ها تاکنون در مقابل خبرنگاران قرار نگرفته است. برنامه سیاستی او بیشتر از رئیسش به ارث رسیده و حتی از ترامپ نیز پراکنده‌تر است و به نظر می‌رسد موضع‌گیری‌های او درخصوص مسائل مختلف بیشتر مانورهای تبلیغاتی هستند که برای آرام‌کردن رای‌دهندگان درباره معضلات اقتصادی طراحی شده تا اینکه اعتقادات و نظرات شخصی او باشند.

کارنامه و سوابق سیاسی هریس هم به‌‌گونه‌ای نبوده است که بتوان از آن مجموعه‌ای از اعتقادات و باورهای عمیق در خصوص مسائل سیاسی کشور را برداشت کرد. در عوض او مانند بایدن سعی کرده است مواضع خود را در بزنگاه‌های مختلف با اعضای حزب دموکرات تطبیق دهد.عمل‌گرایی یکی از فضایل سیاستمداران محسوب می‌شود. ترامپ ممکن است هریس را یک کمونیست خطاب کند؛ اما او یک سیاستمدار آرمان‌پرداز نیست. اینکه او اکنون مواضع گذشته‌اش را درخصوص موضوعات مختلف داخلی کنار گذاشته است، می‌تواند به منزله آن باشد که او هرگز نسبت به اتخاذ این مواضع سیاسی جدیت نداشته است. پراگماتیسم همچنین به این معنی است که هریس پذیرای نظرات دیگران باشد و نشانه‌های مختلفی وجود دارد برای اینکه بپذیریم در حوزه سیاست خارجی و محیط ‌زیست او مصمم به تداوم سیاست‌های کنونی است.اما زمانی که عمل‌گرایی نشانگر فقدان اصول فکری باشد، می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد.

رئیس‌جمهور هر روز باید به مشکلات سیاسی که راه‌حل ساده‌ای ندارند، رسیدگی کند. در این حالت، ضعف هریس برای اتخاذ ایده‌های بد، یک تهدید و چالش محسوب شود. بدون داشتن اعتقادات راسخ و اولویت‌های اصلی، یک رئیس‌جمهور ممکن است به‌ راحتی از مسیر منحرف شود.ممکن است انتقاد از هریس به دلیل کم‌توجهی به سیاست‌هایش ناعادلانه به نظر برسد. وظیفه اصلی او شکست ترامپ است و این یک وظیفه حیاتی است که در آن مکر و حلیه مجاز است. اما دلایلی بسیاری وجود دارد برای اینکه هریس را بیشتر در معرض فشار قرار داد. انجام این کار در درازمدت به سود او تمام خواهد شد. اگر رویه کنونی یعنی بیان ویژگی‌های شخصیتی هریس برای پیشبرد مبارزات انتخاباتی کفایت نکند، پرداختن به جزئیات سیاست‌ها می‌تواند یکی از روش‌ها برای بهبود شرایط به نفع او باشد.هنگامی که در مناظره‌ پیش رو، ترامپ به او حمله می‌کند که برای مقابله با روسیه و چین بسیار ضعیف است یا ایده‌های سوسیالیست رادیکال برای مقابله با مهاجرت و ایجاد یک اقتصاد سالم ناکارآمد است، او به حربه‌ای بیش از متهم کردن ترامپ به دروغ‌گویی نیاز خواهد داشت.

دلیل مهم‌تر دیگر برای تحت‌فشار قراردادن هریس این است که سیاستمدار بودن چیزی بیش از حضور در صحنه مبارزات انتخاباتی است. می‌توان برای پیروزی هریس روزشماری کرد، اما همچنان نسبت به توانایی‌ها و موفقیت او برای اداره کشور در مقام ریاست‌جمهوری تردید داشت.