دستور محرمانه هسته‌ای بایدن

اما در سخنرانی‌های اخیر، به دو مقام ارشد دولت اجازه داده شد تا قبل از اینکه بایدن از مقام خود خارج شود – در جملاتی به دقت محدودشده و به دقت انتخاب‌شده- به این تغییر اشاره کنند. «ویپین نارانگ»، استراتژیست هسته‌ای که در پنتاگون خدمت می‌کرد، اوایل این ماه قبل از بازگشت به دانشگاه ‌ام‌آی‌تی گفت: «رئیس‌جمهور اخیرا دستورالعمل‌های به‌روزرسانی‌شده به‌کارگیری تسلیحات هسته‌ای را برای پاسخ‌گویی به دشمنان مسلح و متعدد هسته‌ای صادر کرده است.» وی افزود: «به‌طور خاص، راهنمای تسلیحات عامل افزایش قابل توجه اندازه و تنوع» زرادخانه هسته‌ای چین است. در ماه ژوئن، «پرانای وادی»، مدیر ارشد کنترل تسلیحات و منع اشاعه شورای امنیت ملی نیز به این سند اشاره کرد؛ اولین سندی که به تفصیل بررسی می‌کند که آیا ایالات متحده آماده است تا به بحران‌های هسته‌ای که به‌صورت همزمان یا متوالی بروز می‌کنند، با ترکیبی از سلاح‌های هسته‌ای و غیر هسته‌ای پاسخ دهد. وادی گفت: استراتژی جدید بر «نیاز به بازدارندگی همزمان روسیه، چین و کره شمالی» تاکید دارد.

در گذشته، احتمال اینکه دشمنان آمریکا بتوانند تهدیدات هسته‌ای را برای پیشی گرفتن از زرادخانه هسته‌ای آمریکا هماهنگ کنند، بسیار دور به نظر می‌رسید. اما شراکت در حال ظهور روسیه و چین و تسلیحات متعارف کره‌شمالی و ایران که برای جنگ در اوکراین استفاده می‌شود، تفکر واشنگتن را اساسا تغییر داده است. در حال حاضر، روسیه و چین تمرینات نظامی را با هم انجام می‌دهند. آژانس‌های اطلاعاتی در تلاش هستند مشخص کنند که آیا روسیه در ازای آن به برنامه موشکی کره‌شمالی و ایران کمک می‌کند یا خیر؟ سند جدید یادآور این است که هر کسی که در ۲۰ژانویه آینده سوگند یاد کند، با چشم‌انداز هسته‌ای تغییر یافته و بسیار ناپایدارتری نسبت به آنچه همین سه سال پیش وجود داشت، مواجه خواهد شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه بارها تهدید به استفاده از تسلیحات هسته‌ای علیه اوکراین کرده است، از جمله در جریان بحران اکتبر۲۰۲۲، زمانی که بایدن و دستیارانش، با نگاهی به شنود مکالمات بین فرماندهان ارشد روسیه، بیم داشتند که احتمال استفاده هسته‌ای ممکن است تا ۵۰درصد یا حتی بیشتر افزایش یابد.

بایدن، همراه با رهبران آلمان و بریتانیا، چین و هند را وادار کردند تا اظهاراتی علنی بر زبان آورند مبنی بر اینکه هیچ نقشی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای در اوکراین وجود نداشته باشد. همین رویکرد باعث شد بحران حداقل به‌طور موقت کاهش یابد. «ریچارد هاس» رئیس بازنشسته شورای روابط خارجی آمریکا در مصاحبه ای خاطرنشان کرد: «این لحظه مهمی بود. ما با روسیه ای روبه‌رو هستیم که رادیکال شده است؛ این ایده که از سلاح‌های هسته‌ای در یک درگیری متعارف استفاده نمی‌شود، دیگر یک فرض قطعی نیست.» دومین تغییر بزرگ از جاه‌طلبی‌های هسته‌ای چین برمی‌خیزد. توسعه هسته‌ای این کشور با سرعتی سریع‌تر از آنچه مقامات اطلاعاتی آمریکا دو سال پیش پیش‌بینی می‌کردند، در جریان است و این ناشی از عزم رئیس‌جمهور «شی جین‌پینگ» برای کنار گذاشتن استراتژی چند دهه‌ای حفظ «حداقل بازدارندگی» برای رسیدن یا فراتر رفتن از اندازه زرادخانه‌های واشنگتن و مسکو است. مجتمع هسته‌ای چین اکنون سریع‌ترین رشد را در جهان دارد.

اگرچه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با اطمینان پیش‌بینی کرد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی پس از سه دیدار حضوری، تسلیحات هسته‌ای خود را تسلیم خواهد کرد؛ اما برعکس این مساله اتفاق افتاد. مقامات تخمین می‌زنند که زرادخانه کیم دوبرابر شده است. این گسترش البته ماهیت چالش کره‌شمالی را هم تغییر داده است: زمانی که این کشور تنها تعداد انگشت‌شماری سلاح در اختیار داشت، می‌شد با دفاع موشکی از آن جلوگیری کرد. اما زرادخانه گسترش یافته کره‌شمالی به سرعت به اندازه زرادخانه پاکستان و اسرائیل نزدیک می‌شود و به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند -در نظر- تهدیدات را با مسکو و پکن هماهنگ کند.