خداحافظی از سیاست پس از نیم‌قرن

او در یک سخنرانی ۵۲دقیقه‌ای که در شب اول کنوانسیون ملی دموکرات‌ها صورت گرفت، گفت: برای من افتخاری بوده که عمری است به شما خدمت می‌کنم. او گفت: «من عاشق این کار هستم؛ اما بیشتر از آن عاشق کشورم هستم. تمام این صحبت‌ها که بایدن از دست کسانی که خواهان کنار رفتنش بودند، عصبانی است، درست نیست.» در همین لحظه مردم شروع به فریاد زدند و همصدا او را صدا کردند و گفتند: «دوستت داریم جو». در مقابل بایدن تکرار کرد: «من کشورم را بیشتر دوست دارم و ما باید دموکراسی خود را حفظ کنیم.»او ممکن است عصبانیت خود را به زبان نیاورد؛ اما برای بخشیدن کسانی که خواهان کنار رفتنش بودند، سخاوت هم نشان نداد. او پس از خروج از سالن، قبل از عزیمت با هواپیمای رئیس‌جمهوری برای گذراندن تعطیلات در کالیفرنیا با خبرنگاران در فرودگاه صحبت کرد و از او درباره رابطه‌اش با نانسی پلوسی، رئیس مجلس سابق که نقش مهمی در خروج بایدن از کاندیداتوری داشت، مورد سوال قرار گرفت.

او گفت: «نه، من با او صحبت نکرده‌ام» و سپس افزود: «هیچ‌کس جز من این تصمیم را نگرفته است.» برای بایدن، ایده تسلیم شدن بر خلاف اصل و اعتقاداتش است. در طول زندگی، تراژدی‌هایش به بازگشت موثرتر ختم شده است. انعطاف‌پذیری مهم‌ترین عنوانی است که می‌توان به سال‌های حضور در عالم سیاست داد. در سال۲۰۰۸ هم که رقیب باراک اوباما بود و به‌خاطر فشارها مجبور شد، معاونت را بپذیرد، در سخنرانی‌اش گفت: «تسلیم شدن غیر قابل بخشش است.» به گفته ناظران، سخنرانی بایدن در دوشنبه‌شب در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها بسیار تحسین ‌برانگیز بوده است؛ فردی که بیش از ۵۰سال است که خاک‌خورده عالم سیاست است و سخنرانی‌اش برای تثبیت میراثش در طی این سال‌ها بوده است. حالا او این میراث را به کامالا هریس تحویل داده است؛ بایدنی که تا همین چند هفته پیش رهبر دموکرات‌ها بود.

تصمیم به کنار رفتن به‌قدری برای دموکرات‌ها قابل تحسین بود که به مدت سه‌ونیم دقیقه ایستاده او را تشویق کردند و رئیس‌جمهور آمریکا را احساساتی کردند. او سپس درخصوص جانشین خود در حزب دموکرات گفت: «او سرسخت است. او با تجربه است و صداقت فوق‌العاده‌ای دارد، انتخاب هریس به‌عنوان معاونم، بهترین تصمیمی بود که در تمام دوران کاری خود گرفتم.»این سخنرانی چیزی نبود که مورد انتظار خیلی‌ها باشد؛ به‌ویژه اینکه یک ماه پیش مرگ سیاسی‌اش را به چشم دید و بعد از آن مناظره کذایی که حرف و حدیث‌ها درباره سن او آغاز شد و در نهایت به خروج او از سیاست ختم شد.

از جهاتی، ستایش او از کامالا هریس در طول سخنرانی، در مقابل تمایلش به بازگویی از بهترین موفقیت‌های حرفه‌ای‌اش، موضوع فرعی به نظر می‌رسید. بایدن یکی پس از دیگری موفقیت‌های زیادی را که به‌دست آورده بود، در این سخنرانی برشمرد: انسولین ۳۵دلاری، اتاق تنفس برای خانواده‌های آمریکایی، تقویت ناتو، تقویت داروسازی‌ها، از بین بردن موانع برای کهنه‌سربازان و ایثارگران آمریکایی، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و انتصاب یک زن سیاه‌پوست برای خدمت در دیوان عالی.» او پس از برشمردن خدماتش چنین گفت: «ما که هستیم: ما ایالات متحده آمریکا هستیم و اگر با هم این کار را انجام دهیم، کاری نیست که نتوانیم انجام دهیم.»