ابتکارات تابستانی زلنسکی با چیزی که در دو سال گذشته در سر داشت و از ارائه هرگونه امتیازی به روسیه پرهیز داشت، فرق می‌کرد و زمانی هم که در ۶ اوت، نیروهای اوکراینی وارد منطقه کورسک روسیه شدند، این امر خیره‌کننده‌تر شد و یکی از شرم‌آورترین لحظات را برای ولادیمیر وی.پوتین در ۳۰ماه جنگ رقم زد. کی‌یف در حال انجام یک بازی مخاطره‌آمیز است: اینکه تهاجم به روسیه اهرم جدیدی برای یک معامله مطلوب با کرملین می‌دهد، حتی با وجود اینکه ارتش کی‌یف در بخش زیادی از خط مقدم اوکراین در حالت دفاعی باقی می‌ماند.روس‌هایی که پوتین را می‌شناسند، انتظار دارند که او در پاسخ به زلنسکی حمله کند و معتقدند که ارتش او از نظر پرسنل و تسلیحات دست بالا را دارد. در حال حاضر نشانه‌هایی وجود دارد که تلاش‌های آتش‌بس با شکست مواجه شده است.

یک دیپلمات درگیر در این مذاکرات گفت که مقامات روسی جلسه‌ای را که قرار بود در ماه جاری در قطر برگزار شود، به تعویق انداختند. قرار بود در این نشست درباره توافقی مذاکره کنند که در آن هر دو طرف حملات به زیرساخت‌‌های انرژی یکدیگر را متوقف کنند. این تعویق پیش‌تر توسط واشنگتن‌پست گزارش شده بود. یوری اوشاکوف، مشاور سیاست خارجی پوتین، در اظهاراتی که روز دوشنبه توسط رسانه‌های دولتی روسیه گزارش شد، گفت: «در مرحله فعلی، با توجه به این شرایط، ما قرار نیست صحبت کنیم.» اوشاکوف افزود که اندازه زمانی هر گونه توقف در مذاکرات «به وضعیت جنگ بستگی دارد.»

گریگوری آ.یاولینسکی، سیاستمدار قدیمی روسی که اکتبر گذشته با پوتین دیدار کرد تا ایده آتش‌بس را ترویج کند، در مصاحبه‌ای از مسکو گفت که در پایتخت روسیه امید وجود داشت که «درگیری‌ها در سال جاری متوقف شود.» وی افزود: «شرایطی که به تازگی اتفاق افتاده است، همه این شانس‌ها را کم کرده و آتش‌بس را از دستور کار خارج کرده است.» دو مقام ارشد سابق روسیه نزدیک به کرملین نیز گفتند که معتقدند چشم‌انداز مذاکرات آتش‌بس دورتر شده است. یکی از این دو منبع که به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند، گفت: «تمرکز آقای پوتین اکنون صلح نیست، بلکه انتقام است.» برای بسیاری از اوکراینی‌ها، تمرکز پوتین هرگز صلح نبوده، بلکه تسلط کامل بر کشورشان بوده است. مقامات در کی‌یف می‌گویند که تهاجم به کورسک می‌تواند به اهرمی تبدیل شود که اوکراین به آن نیاز داشت. آنها می‌گویند که تنها با احساس درد بیشتر، روس‌ها می‌توانند کرملین را مجبور به عقب‌نشینی کنند.