وی افزود: «روشن‌ترین راه برای انجام این کار این است که من کنار بکشم.» میزان محبوبیت کیشیدا،  که در اکتبر ۲۰۲۱ به قدرت رسید،  به دلیل رسوایی در جمع‌آوری کمک‌های مالی سیاسی در حزب،  به شدت کاهش یافته است. شهرت او همچنین به دلیل افزایش قیمت‌ها که بر خانوارها و اقتصاد ملی فشار آورده است،  خدشه‌دار شده است. این کناره‌گیری باعث ایجاد عدم‌اطمینان سیاسی در ژاپن،  متحد مهم آمریکا،  آن هم در زمان افزایش تهدیدات چین و کره شمالی می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که این نگرانی‌ها ژاپن را به وضعیت متزلزل نخست‌وزیران پیشین بازگرداند که مشخصه چشم‌انداز سیاسی این کشور در گذشته بود. برخی می‌گویند سنت‌های متزلزل قبل ممکن است زنده شود. در دوران ریاست جمهوری کیشیدا،  او از نزدیک با بایدن برای تقویت همکاری‌های نظامی و اقتصادی بین دو متحد دیرینه و با کره جنوبی که روابط ژاپن با آن مدت‌ها تیره بود،  همکاری کرده است.

او به طور قابل‌توجهی ارتش ژاپن را تقویت کرد و سابقه چنددهه‌ای در مورد محدودیت هزینه‌ها را شکست. رسوایی‌های متعدد در حزب لیبرال دموکرات،  که از سال ۱۹۵۵ به جز چهار سال بر ژاپن حکومت کرده است،  به نارضایتی گسترده رای‌دهندگان منجر شده و این حزب ماه‌هاست که به دنبال جانشینی بالقوه برای کیشیدا بوده است. در اوایل سال‌جاری،  کیشیدا به دلیل رسوایی مربوط به بودجه مبارزات انتخاباتی،  جناح/فراکسیون خود را در حزب منحل کرد. مشخص شد که این جناح نتوانسته میلیون‌‌‌ها دلار کمک در این روند سیاسی را در گزارش‌‌‌های رسمی منعکس کند. کیشیدا مستقیما در این رسوایی دخالت نداشت،  اما تحلیلگران گفتند که رتبه پایین او منعکس‌کننده دیدگاه مردم است که او نمی‌تواند رهبری لازم برای تغییر حزب را اعمال کند.

«هارومی آریما»،  یک تحلیلگر سیاسی مستقل،  گفت که نخست‌وزیر تلاش‌های مختلفی برای بازگرداندن اعتماد انجام داد،  از جمله قوانینی برای اصلاح قوانین مالی مبارزات انتخاباتی،  اما در نهایت «کارتی برای بازی باقی نماند». او تصمیم گرفت در برابر حزب خود مسوول باشد و آینده حزب را به رهبر بعدی واگذار کند. نظرسنجی هفته گذشته توسط‌NHK،  پخش‌کننده ملی،  نشان داد که محبوبیت کیشیدا تنها ۲۵‌درصد است که در مقایسه با ۵۰‌درصد زمانی که تقریبا سه سال پیش نخست وزیر شد،  کمتر است.

الجزیره هم در گزارش ۱۴ اوت نوشت،  کیشیدا دیروز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در توکیو گفت که زمان آن فرا رسیده است که یک چهره جدید در راس حزب «لیبرال دموکرات» (LDP) باشد و او به طور کامل از رهبری آنها حمایت خواهد کرد. وی به خبرنگاران گفت: «در این انتخابات باید به مردم نشان داد که حزب لیبرال دموکرات در حال تغییر است و این حزب یک حزب لیبرال دموکرات جدید است.» وی افزود: «برای این منظور،  انتخابات شفاف و باز و بحث آزاد و جدی مهم است.

واضح‌ترین قدم اول برای نشان دادن اینکه این حزب تغییر خواهد کرد این است که من کنار بکشم. من در انتخابات آینده شرکت نخواهم کرد.» به گزارش الجزیره،  محبوبیت او در بحبوحه رسوایی فساد بزرگ مالی در حزب به شدت کاهش یافته است. بیش از ۸۰ قانون‌گذار حزب لیبرال دموکرات،  که اکثرا متعلق به یک جناح اصلی حزب بودند که قبلا توسط نخست‌وزیر ترور شده سابق یعنی شینزو آبه رهبری می‌شد،  در این رسوایی گرفتار شده و ۱۰ نفر- شامل قانون‌گذاران و دستیارانشان - در ماه ژانویه متهم شدند.

«مایکل کاچک»،  کارشناس سیاست ژاپن در دانشگاه تمپل توکیو،  به خبرگزاری رویترز گفت: «او مدتی است همچون مرده‌ای است که راه می‌رود.» او افزود: «نارضایتی عمومی از کیشیدا با درگیری حزب او در جنبش «کلیسای متحد» سابق و همچنین رسوایی‌‌‌های مالی،  کاهش ین که فشارهای تورمی را افزایش داد،  مرتبط بود.» هر کسی که در رقابت برای رهبری حزب پیروز شود،  در حین تصدی پست نخست وزیری با چالش‌های زیادی روبه‌رو خواهد شد.

فرد پیروز باید بداند که به رهبر حزبی می‌رسد که بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان دارد. «کنتا ایزومی»،  رهبر حزب دموکراتیک قانون اساسی،  حزب اصلی اپوزیسیون کشور،  خاطرنشان کرد که مسائلی که برای کیشیدا دردسر ایجاد کرده بود،  از بین نرفته است. در هر حال،  در زمان کیشیدا،  ژاپن متعهد شد تا سال ۲۰۲۷ هزینه‌های دفاعی خود را به دو برابر استاندارد ناتو یعنی دو‌درصد تولید ناخالص داخلی برساند. این یک چرخش بزرگ از دهه‌‌‌ها رویکرد «صلح‌‌‌طلبی سخت‌‌‌گیرانه» بود. کیشیدا در ماه آوریل از ایالات متحده بازدید کرد،  زمانی که دو کشور «عصر جدید» همکاری را اعلام کردند.