این سرزنش عمومی در حالی رخ داد که خاورمیانه برای تشدید احتمالی خشونت‌ها آماده شده، ایالات متحده به تقویت نظامی خود در منطقه ادامه داده و زیردریایی جورجیا را که دارای موشک هدایت‌شونده است، به آنجا اعزام کرد. با وجود تنش‌های حاکی از گرفتن انتقام از اسرائیل به دلیل ترور هنیه در تهران و فواد شکر در لبنان، دریادار دانیل هاگاری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل، در یک کنفرانس خبری که به وضوح به منظور اطمینان بخشیدن به افکار عمومی ناآرام انجام گرفت، گفت: «ما در اوج آمادگی در حمله و دفاع هستیم و طبق دستورات ارتش اسرائیل عمل خواهیم کرد.» روز دوشنبه، جان اف کربی، سخنگوی امنیت ملی در کاخ سفید، به خبرنگاران گفت که بایدن با رهبران اروپایی درباره تنش‌ها در منطقه صحبت کرده است. کربی گفت که ایالات متحده با ارزیابی اسرائیل موافق است که حمله ایران و نیروهای نیابتی‌اش ممکن است «در این هفته» اتفاق بیفتد. او گفت که کاخ سفید همچنان انتظار دارد که مذاکرات آتش‌بس غزه در روز پنج‌شنبه از سر گرفته شود، اگرچه او پذیرفت که حمله ایران می‌تواند این طرح‌ها را از مسیر خارج کند. کربی گفت: «ما کاملا انتظار داریم که این روند رو به جلو حرکت کند و آنها باید در این مسیر رو به جلو قرار بگیرند.»

بایدن به همراه رهبران مصر و قطر هفته گذشته گفت که آماده ارائه پیشنهاد «نهایی» برای آتش‌بس در غزه هستند. روز دوشنبه، کاخ سفید بیانیه مشترکی از بایدن و رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایتالیا منتشر کرد که در آن تلاش برای میانجی‌گری برای آتش‌‌‌بس در روز پنج‌شنبه تایید شد و در آن آمده بود: «زمانی دیگر برای از دست دادن وجود ندارد.» این رهبران همچنین «از ایران خواستند تا تهدیدهای مستمر خود مبنی بر حمله نظامی علیه اسرائیل را کنار بگذارد.» مقام‌های آمریکایی روز دوشنبه گفتند که چند مقام ارشد دولت بایدن در این هفته سراسر خاورمیانه را در‌نوردیدند تا یک تلاش تمام‌عیار را برای به نتیجه رساندن توافق آتش‌بس غزه و احتمالا جلوگیری از حمله ایران یا نیروهای نیابتی‌اش علیه اسرائیل انجام دهند.

مقامات اعزامی شامل این مقام‌ها می‌شود: ویلیام جی برنز (مدیر سیا که به قطر می‌رود)؛ برت مک گورک (هماهنگ‌کننده خاورمیانه‌ای بایدن که به مصر و قطر می‌رود) و آموس هوخشتاین، مشاور ارشد کاخ سفید که از لبنان دیدن کرده است. دفتر نتانیاهو گفت که اسرائیل یک تیم مذاکره‌کننده را به نشستی که قرار است در قاهره یا دوحه (پایتخت قطر) برگزار شود، اعزام خواهد کرد. مشخص نیست که آیا حماس در این مذاکرات شرکت خواهد کرد یا خیر. حماس در بیانیه‌‌‌ای در روز یکشنبه اعلام کرد که علاقه‌‌‌ای به مشارکت ندارد و گفت که قبلا با چارچوب بایدن برای آتش‌‌‌بس موافقت کرده است. در غیاب یک آتش‌بس، ارتش اسرائیل حملات خود را ادامه داده و به غیرنظامیان دستور داد تا بخشی از منطقه امن تعیین‌شده‌ای را که در جنوب غربی غزه ایجاد کرده بود، تخلیه کنند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که از غیرنظامیان می‌خواهد به مناطق دیگری که به گفته آنها امن است، نقل مکان کنند.