جلسه اضطراری بایدن با تیم امنیت ملی کاخ سفید

 گالانت همچنین به «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا درباره آمادگی اسرائیل برای دفاع در برابر تهدیدات احتمالی منطقه‌ای اطلاع داده است. «ویویان نریم» در گزارش ۵اوت در نیویورک‌تایمز نوشت، پنتاگون گفت که آستین روز جمعه در پاسخ به تهدیدات منطقه‌ای، هواپیماهای جنگی و ناوهای پیشرفته‌ای را به خاورمیانه اعزام کرده و ناوشکن‌های آمریکایی هم از دریای عمان به دریای سرخ فرستاده شدند.اسرائیل نه تنها از سوی ایران، بلکه از سوی گروه‌های متحد این کشور مانند حوثی‌ها در یمن و حزب‌الله در جنوب لبنان نیز با تهدیدات تلافی‌جویانه مواجه است.

به گفته وزارت بهداشت لبنان، حزب‌الله و اسرائیل روز دوشنبه به تبادل آتش ادامه دادند و بر همین اساس، حمله هوایی اسرائیل دو نفر را در جنوب لبنان کشت. با این حال، به نظر نمی‌رسد که این حملات بخشی از انتقام‌جویی بزرگی باشد که حزب‌الله پس از حمله هفته گذشته (که به شهادت «فواد شکر» انجامید) وعده آن را داده بود. بر اساس تهدیدات موجود بود که ژنرال «مایکل اریک کوریلا»، فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات متحده، روز دوشنبه به اسرائیل سفر کرد تا درباره «آماده‌سازی‌های مشترک در منطقه، به‌عنوان بخشی از پاسخ به تهدیدات در خاورمیانه» گفت‌وگو کند. وی با هرزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل هم دیدار کرد.

بر اساس بیانیه کاخ سفید، رئیس‌جمهور بایدن همچنین تیم امنیت ملی خود را برای گفت‌وگو درباره تحولات منطقه تشکیل داد و با ملک عبدالله دوم پادشاه اردن گفت‌وگو کرد. در این بیانیه با اشاره به تماس تلفنی بین بایدن و پادشاه اردن آمده است: «رهبران درباره تلاش‌های خود برای کاهش تنش‌های منطقه‌ای، از جمله از طریق آتش‌بس فوری و توافق آزادسازی گروگان‌ها، گفت‌وگو کردند.» آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، هم به خبرنگاران گفت که مقامات آمریکایی به‌طور شبانه‌روزی درگیر دیپلماسی برای کاهش تنش هستند. وی گفت: «همه طرف‌ها باید از تشدید تنش خودداری کنند. همه طرف‌ها باید برای کاهش تنش‌ها گام بردارند. تشدید تنش به نفع کسی نیست.» اگرچه تلاش‌ها برای کاهش تنش در منطقه جریان دارد و تا لحظه پایانی تنظیم این گزارش اتفاقی حاکی از درگیری رخ نداد، اما جریان تحولات سیر تُندی به سوی یک تقابل نظامی به خود گرفته است. شاید در زمانی که این گزارش منتشر شود، آن تقابل وعده داده‌شده نظامی هم محقق شده باشد.

در هر حال، «ایمن صفدی» وزیر امور خارجه اردن، روز یکشنبه برای دیدار با همتای ایرانی خود به تهران سفر کرد. اردن متحد نزدیک غرب است و به رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در ماه آوریل در جریان حملات تلافی‌جویانه بین ایران و اسرائیل کمک کرد. در عین حال، وزرای خارجه کشورهای اسلامی قرار است امروز چهارشنبه (۱۷مردادماه) در عربستان سعودی گردهم آیند تا در نشست «فوق‌العاده» سازمان همکاری اسلامی، درباره «تداوم جنایات و اشغالگری‌های اسرائیل علیه مردم فلسطین» از جمله ترور هنیه گفت‌وگو کنند. گزارشگر نیویورک‌تایمز همچنین به نقل از سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد ۳۲تن تجهیزات پزشکی اورژانسی به لبنان تحویل داده است  تا در موقع وقوع بحران دست خالی نباشد.

در کنار رد و بدل پیام‌ها و سفرهای منطقه‌ای دیپلمات‌ها، روسیه نیز یک مقام بلندپایه را به منطقه فرستاد: سرگئی شویگو، دبیر شورای امنیت؛ شویگو، وزیر دفاع سابق، روز دوشنبه وارد تهران شد، اما هدف از این دیدار مشخص نبود. شویگو با مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید ایران، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و فرمانده نیروهای مسلح سرلشکر محمد باقری دیدار کرد. گزارشگر نیویورک‌تایمز همچنین نوشت، رسانه‌ها گزارش دادند ایران درحالی‌که برای جنگ احتمالی با اسرائیل آماده می‌شود، از روسیه درخواست سامانه‌های دفاع هوایی پیشرفته کرده است. گفته شده روسیه تحویل رادارهای پیشرفته و تجهیزات پدافند هوایی را آغاز کرده است. شویگو گفت: «ما برای همکاری کامل با ایران در مسائل منطقه‌ای آماده هستیم.»