گروه بین‌الملل- باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، به دولت سوریه درباره هرگونه اقدام علیه سفارت آمریکا در دمشق هشدار داد. اوباما روز سه‌شنبه در یک مصاحبه اختصاصی با تلویزیون سی.‌بی‌.اس گفت دولتش به سوریه این پیام را داده‌است که «کسی نمی‌تواند به سفارت ما کاری داشته باشد».

این اظهارات در شرایطی بیان شد که طرفداران بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه، روز دوشنبه به سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در دمشق حمله کردند و به این ساختمان‌ها آسیب‌هایی وارد آوردند. این حمله در پی سفر سفیران آمریکا و فرانسه به شهر حماه که شاهد اعتراضات گسترده‌ای علیه حکومت سوریه بوده است، انجام شد. اوباما در بخش دیگری از سخنانش تاکید کرد که آمریکا برای حفاظت از سفارتش در سوریه دست به هر اقدامی‌خواهد زد. باراک اوباما ادعا کرد که بشار اسد به طور فزاینده‌ای نزد شهروندان سوریه مشروعیتش را از دست داده‌است. به گفته او، آمریکا تلاش می‌کند که از طریق بین‌المللی فشار بر حکومت بشار اسد را افزایش دهد تا «تغییرات واقعی» در سوریه محقق شود. این در حالی ‌است که دولت سوریه اظهارات هیلاری کلینتون، وزیرامور خارجه آمریکا مبنی بر «عدم مشروعیت» حکومت بشار اسد را تحریک‌آمیز خوانده و آن را به شدت محکوم کرده ‌است. کلینتون پیش‌تر گفته‌بود که هیچ‌کس نباید تردیدی داشته باشد که آمریکا روی اسد هیچ سرمایه‌گذاری نکرده و خواهان ایجاد تغییرات دموکراتیک در این کشور است. او گفت: «اگر کسانی از جمله پرزیدنت اسد گمان می‌کنند که آمریکا به طور نهانی امید دارد که این رژیم از این درگیری‌ها بیرون آید و همچنان به خشونت و سرکوب خود ادامه دهد، در اشتباه هستند. پرزیدنت اسد غیرقابل جایگزین شدن نیست و ما قطعا هیچ سرمایه‌گذاری برای باقی ماندن او در قدرت نکرده‌ایم.» در واکنش به این سخنان دولت سوریه با صدور بیانیه‌ای اظهارات کلینتون را به عنوان دخالت آشکار در امور داخلی سوریه محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «رهبری سیاسی (سوریه) مشروعیت خود را از آمریکا نمی‌گیرد، بلکه تنها از اراده مردم سوریه می‌گیرد.»

این در حالی است که گروه‌های حقوق بشری ادعا می‌کنند که در اعتراضات سوریه، تاکنون بیش از ۱۴۰۰ نفر از معترضان و ۳۵۰ مامور امنیتی کشته شده‌اند. با این همه دولت سوریه خشونت‌ها در این کشور را به باندهای تبهکار نسبت می‌دهد. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز حمله طرفداران حکومت سوریه به سفارتخانه های آمریکا و فرانسه را محکوم کرده و از دولت سوریه خواسته است مطابق تعهدات خود در چارچوب کنوانسیون وین، امنیت دیپلمات‌های خارجی را تامین کند. شهر حماه که در شمال سوریه قرار دارد، یکی از کانون‌های درگیری های خونین ضد حکومتی اخیر بوده است. سفیران آمریکا و فرانسه هدف از سفر خود به این شهر را اعلام همبستگی با معترضان در مقابل آنچه سرکوب‌های شدید حکومت سوریه دانستند، توصیف کردند اما مقامات سوری این اقدام را دخالت آشکار غربی‌ها در امور داخلی کشورشان می‌دانند. روز دوشنبه همچنین حمله‌ای به محل اقامت رابرت فورد، سفیر آمریکا در دمشق انجام گرفت؛ اما کسی مجروح نشد. واشنگتن این حمله را محکوم کرده و خواهان دریافت غرامت از سوریه شده‌است.