اقتصاد چین 5/9 درصد رشد کرد

گروه بین‌الملل- در شرایطی که دولت چین تلاش زیادی را برای کنترل نرخ تورم آغاز کرده است تازه‌ترین آمارها نشان می‌دهد رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه دوم ۲۰۱۱ به ۵/۹درصد رسیده است.

به گزارش فارس به نقل از رویترز، موسسه ملی آمار چین اعلام کرد رشد اقتصادی این کشور طی سه ماه دوم ۲۰۱۱ به ۵/۹ درصد رسید. این رقم در سه ماه نخست نیز به ۷/۹ درصد رسیده بود. رشد اقتصادی چین در سه ماه پایانی ۲۰۱۰ نیز به بیش از ۸/۹ درصد رسیده بود. اقتصاد چین طی ماه ژوئن با تورم ۴/۶ درصدی روبه‌رو شده است که این رقم در سه سال اخیر بی‌سابقه است. افزایش نرخ تورم مقام‌های بانک مرکزی چین را بر سر دو راهی قرار داده است. اگر بانک مرکزی چین بخواهد بیش از پیش نرخ بهره بانکی را برای مقابله با افزایش تورم بار دیگر افزایش دهد، رشد و رونق اقتصادی این کشور به خطر خواهد افتاد. بانک مرکزی چین از اکتبر گذشته تا کنون پنج بار نرخ بهره بانکی را افزایش داده است. این مساله شرکت‌های چینی را برای دریافت وام از سیستم بانکی با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده است.

بر اساس این گزارش رشد اقتصادی چین در شش ماه نخست ۲۰۱۱ به بیش از ۶/۹ درصد رسیده است. این رقم در مدت مشابه سال ۲۰۱۰ به بیش از ۱/۱۱درصد رسیده بود.

موسسه مالی کردیت سوئیس نیز پیش‌بینی کرد افزایش فشارهای تورمی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به خصوص چین و هند موجب کاهش رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۱۱ خواهد شد. بر این اساس میزان تولیدات صنعتی چین طی شش ماه

نخست ۲۰۱۱ بیش از ۳/۱۴ درصد رشد داشته است.