صعود لام از درون صفوف حزب سریع بوده است. او در ماه مه پس از خدمت به‌عنوان وزیر امنیت عمومی به‌عنوان رئیس‌جمهور معرفی شد. در آن سمت، لام کمپین ضدفساد ترونگ، معروف به «کوره آتشین» را اجرا کرد که فساد گسترده رسمی ویتنام را هدف قرار داد، بسیاری از مقامات را به زندان فرستاد و دیگران را به استعفا کشاند. او متعهد شد که به‌عنوان رئیس‌جمهور به تلاش خود ادامه دهد؛ حتا در شرایطی که رهبران تجاری در ویتنام و سرمایه‌گذاران بین‌المللی شروع به شکایت کرده بودند که این کمپین منجر به فلج شدن پروژه‌های جدید شده و لرزه به اندام اقتصاد شده بود. وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که به طبقه‌بندی ویتنام به‌عنوان کشوری با اقتصاد غیربازار ادامه می‌دهد و درخواست ویتنام برای ارتقا را رد می‌کند. مقامات آمریکایی تاکید کردند که این تصمیم تنبیهی نیست و مانع تلاش برای بهبود روابط و روابط اقتصادی بین دو کشور نخواهد شد.

به گفته یکی دیگر از کارشناسان ویتنام، این اقدام ایالات متحده، اگرچه به احتمال زیاد باعث نارضایتی برخی از رهبران هانوی خواهد شد، بعید است رویکرد سیاست خارجی ویتنام را به‌طور قابل توجهی تغییر دهد. «نگوین خاک جیانگ»، همکار در موسسه تحقیقاتی « ISEAS-Yusof Ishak» یک سازمان تحقیقاتی در سنگاپور گفت: «از نظر ژئوپلیتیک، هانوی همچنان به واشنگتن برای مقابله با نفوذ پکن در منطقه نیاز دارد.» تایر گفت که موقعیت رئیس حزب آزمونی برای لام خواهد بود و او را وادار به مدیریت روابط پیچیده خارجی و طیف وسیعی از دیدگاه‌ها درباره مبارزه با فساد خواهد کرد. تایر افزود: «زمانی که او وزیر امنیت عمومی بود، نگاهی از بالا به پایین داشت. اکنون او باید یک اجماع‌ساز باشد.»

ویتنام، یکی از معدود حکومت‌های کمونیستی باقی‌مانده در جهان، توسط جمعی متشکل از چهار رهبر معروف به «چهار ستون» - دبیر کل حزب، رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس ملی - رهبری می‌شود. به نظر می‌رسد که دبیر کل قدرتمندترین نقش را دارد؛ اما مسوولیت به خوبی تقسیم شده است. به‌عنوان مثال، رئیس جمهور فرمانده کل ارتش است. در مقاطع مختلف، رهبران کشور بحث کرده‌اند که آیا باید بخشی از این قدرت را با ترکیب نقش رئیس‌جمهور و رئیس حزب متمرکز کنند یا خیر، اما مدت‌هاست که درباره نیاز به ثبات با یک سیستم تقسیم قدرت که ممکن است از ظهور قدرت جلوگیری کند، اتفاق نظر وجود دارد. یک رهبر همه‌کاره صرف‌نظر از اینکه چه کسی در پست بالا خدمت می‌کند، سیاست توسط حزب به‌عنوان یک کل تعیین می‌شود و تغییرات عمده‌ای انتظار نمی‌رود. تایر گفت: «سیاست‌ها روی سنگ تنظیم شده‌اند» و افزود: «نیروی محرکه این است که تا سال۲۰۴۵ یک کشور صنعتی مدرن با درآمد بالا باشیم.»