خاکسپاری هنیه در دوحه

جـــو بایــدن، رئیس‌جمهور آمریکا اواخر روز پنج‌شنبه گفت که ترور هنیه به وضعیت «کمکی» نکرده و نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه «بسیار نگران» است. کاخ سفید اعلام کرد که بایدن روز پنج‌شنبه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تلفنی صحبت کرد و قول داد از امنیت اسرائیل «در برابر همه تهدیدات» دفاع کند. در همین راستا، نخست‌وزیر قطر گفت که این ترور روند میانجی‌گری در جنگ غزه را زیر سوال برده است. شیخ‌محمد بن‌عبدالرحمن بن‌جاسم آل‌ثانی در ایکس نوشت: «وقتی یکی از طرفین مذاکره‌کننده طرف دیگر را ترور می‌کند، چگونه میانجی‌گری با موفقیت مواجه شود؟» قطر از سال۲۰۱۲ پس از بسته شدن دفتر این گروه در دمشق، میزبان دفتر سیاسی حماس بوده است.

الجزیره در گزارش دیگری به مسدود شدن اینستاگرام در ترکیه اشاره کرد و نوشت، این اقدام پس از اظهارات روز چهارشنبه فخرالدین آلتون، مدیر ارتباطات ریاست‌جمهوری ترکیه در انتقاد از اینستاگرام انجام گرفت. این مقام ترک دلیل مسدود شدن این شبکه اجتماعی را تصمیم این شرکت برای حذف پست‌های تسلیت درباره ترور اسماعیل هنیه اعلام کرده بود. او اینستاگرام را به «سانسور» محتوای مرتبط با حماس متهم کرد. آلتون در ایکس نوشت: «این سانسور است. ما به دفاع از آزادی بیان در برابر این پلتفرم‌ها که بارها نشان داده‌اند در خدمت سیستم جهانی استثمار و بی‌عدالتی هستند، ادامه خواهیم داد.» وی گفت: «ما در هر فرصتی و در هر سکویی در کنار برادران فلسطینی خود خواهیم بود.» اینستاگرام در ترکیه بیش از ۵۰ میلیون کاربر دارد.

«مت ناشد» هم در گزارش ۲اوت در الجزیره نوشت، به ادعای تحلیلگران، ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران و فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در لبنان می‌تواند به بنیامین نتانیاهو کمک کند تا حمایت داخلی از خود را درحالی‌که برای بقای سیاسی خویش می‌جنگد، افزایش دهد. «هیو لویت»، کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به الجزیره مدعی شد: «ترور هنیه برای اعتبار سیاسی و امنیتی نتانیاهو گزینه مناسبی بود.» اسرائیل چند ماهی است در محاصره ناآرامی و اختلافات داخلی قرار دارد: ابتدا با ماه‌ها اعتراض به اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز، سپس با جنبش فزاینده‌ای در انتقاد از شکست نتانیاهو در تضمین توافق آتش‌بس با حماس در راستای آزادی اسرای اسرائیلی.

به گفته تحلیلگران، این ترورها می‌تواند به نتانیاهو کمک کند تا روایت را -حداقل به‌طور موقت- در داخل اسرائیل تغییر دهد. اسرائیل با ترور «شکر» و «هنیه» مدعی شد شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد «محمد ضیف» را هم ترور کرده است. لویت افزود: «در اسرائیل این باور وجود دارد که با وجود تمام مخالفت‌ها با نتانیاهو و نگرانی‌ها از وقوع جنگی دیگر، توانسته‌اند ضرباتی را وارد کنند.» این تحلیلگر می‌گوید عرصه داخلی اسرائیل از بعد از ۷اکتبر به عرصه اصطکاک بین نخبگان سیاسی و امنیتی اسرائیل تبدیل شده بود؛ اما ترور هنیه و شکر می‌تواند تا حدودی این اصطکاک را برطرف و توجهات را از داخل به خارج معطوف کند. به گفته «اوری گلدبرگ»، کارشناس مسائل اسرائیل اکنون به نظر می‌رسد که تشکیلات نظامی و سیاسی اسرائیل تا حدی با ترورهای اخیر خود را نجات داده است. با این همه اسرائیلی‌ها نگرانی خود را از حملات تلافی‌جویانه پنهان نمی‌کنند.