محمود فاضلی copy

نظارت‎های امنیتی در فرانسه در عمل از آوریل2024 به اجرا درآمده‎اند. این نظارت‎ها با توجه به «فهرست‎های امنیتی» که حداقل نام 5200نفر در آن ثبت شده و همچنین کنترل‎های صورت‌گرفته در منازل بیش از 600 نفر از افرادی که می‌توانند عامل ایجاد تهدید بالقوه باشند، ادامه دارند. برای این منظور مناطقی تحت عنوان «مناطق حساس» تعیین شده‎اند.

رسانه‎های فرانسه مدعی هستند ورزشکاران اسرائیل، آمریکا و ایران محافظت شده‎ترین تیم‎های حاضر در بازی‌های المپیک2024 پاریس هستند. مراقبت‎های اعمال‌شده روی ورزشکاران و همچنین داورهای اسرائیلی به‎صورت 24ساعته است. اظهارنظرهای برخی از نمایندگان مجلس ملی و همچنین ادامه تجمعات انتقادی در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه در چند ماه گذشته و فراخوان‌های بایکوت اسرائیل بر حساسیت‎های برگزارکنندگان المپیک برای جلوگیری از حوادث احتمالی، در تصمیم مقامات فرانسوی بسیار موثر بوده است. طرفداران فلسطین با تجمع در برابر ساختمان کمیته بین‎المللی المپیک، صحنه‌هایی از کشتار فلسطینی‌ها توسط نظامیان اسرائیلی را به‎نمایش عمومی ‌گذاشتند. منابع دیپلماتیک اطمینان می‎دهند که ورزشکاران اسرائیلی همانند بقیه ورزشکاران در دهکده المپیک حضور خواهند داشت.

بازی‌های المپیک که پرمخاطب‌ترین رویداد ورزشی جهان است هیچ‎گاه از تاثیرات جغرافیای سیاسی کنار نمانده است. المپیک۲٠۲۴ پاریس نیز نمی‌تواند در برابر جنگ اوکراین، حکومت طالبان در افغانستان یا جنگ اسرائیل و حماس بی‌تفاوت باشد. به غیر از جنگ اوکراین، جنگ اسرائیل و حماس یکی از مسائل بسیار حساس کنونی است.

به‎گفته «میکی زوهار» وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل، هماهنگی‌های گسترده‎ای بین کمیته ملی المپیک اسرائیل، فرانسه، کمیته بین‎المللی المپیک، پلیس فرانسه، شهرداری پاریس، کمیته فرانسوی برگزاری و واحد عملیاتی 730 از «شین بت» (آژانس امنیت اسرائیل) انجام شده و ادامه دارند. به‎گفته روزنامه اسرائیلی Ynet و به‎نقل از وزیر فرهنگ اسرائیل، بودجه اختصاص‌یافته برای تامین امنیت ورزشکاران اسرائیلی در بازی‌های پاریس یک‌میلیون و 700هزار یورو خواهد بود. برای ورزشکاران اسرائیلی مقررات سخت‌گیرانه‎ای تدوین شده و آنها حق خروج از دهکده المپیک و تردد در پاریس از طریق مترو یا دیگر وسایل نقلیه عمومی را ندارند. 88ورزشکار اسرائیلی در بازی‌های پاریس حضور دارند و تحت حفاظت شبانه روزی سرویس‎های امنیتی فرانسه و اسرائیل قرار دارند.

در فضای عمومی جاری که صداهای حمایتی از فلسطین قوی است و سعی دارد این حمایت را در زمان برگزاری بازی‌های المپیک به‎نمایش بگذارد، امانوئل مکرون، رویه‎ای بر خلاف فراخوان‌های جاری در فرانسه، اتخاذ کرده است. وی در این‌باره گفت: «من همواره این را گفته‎ام. این کمیته بین‎المللی المپیک است که تصمیم خواهد گرفت و ما با این بازی‌ها برخورد سیاسی نداریم. ما با قاطعانه‎ترین شکل همه آنهایی را که به هر شکلی برای ورزشکاران ریسک به وجود بیاورند، محکوم خواهیم کرد.»

به‎دنبال حملات رژیم اسرائیل به نوار غزه و به‌شهادت ‌رسیدن بیش از 39هزار نفر، «جبرئیل رجوب» رئیس کمیته المپیک فلسطین در نامه‌ای به توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک خواستار حذف اسرائیل از بازی‌های المپیک پاریس شد. در نامه کمیته المپیک فلسطین تاکید شده که ورزشکاران فلسطینی، به‌ویژه آنهایی که در غزه هستند از عبور و مرور امن محروم هستند و به‎دلیل درگیری‌های مداوم آسیب زیادی دیده‌اند. تقریبا 300ورزشکار فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و تخریب اماکن ورزشی وضعیت اسفناکی را برای ورزشکاران ایجاد کرده است.

picture copy

رئیس کمیته المپیک فلسطین امیدوار است که المپیک پاریس فرصتی برای جلب‌توجه عمومی به جنگ غزه و اشغال کرانه باختری توسط اسرائیل باشد. از دیدگاه او پاریس، یک فرصت تاریخی است تا از آنجا به دنیا اعلام کنیم: «دیگر بس است.»

با وجود اینکه تلاش بر این است که ورزش و سیاست با هم مخلوط نشوند، ولی در هر تجمعی، به‎خصوص در دوران جنگ، صداهای صلح‎طلبی شنیده می‎شود. اخیرا دیوار آتش‎بس در دهکده المپیک افتتاح شد و ورزشکاران دهکده المپیک پاریس گرد هم آمدند تا نام خود را روی این دیوار بنویسند و با این کار، خواستار صلح جهانی شوند. در عرصه داخلی فرانسه نیز تدابیر شدید امنیتی پیش‎بینی شده است. وزارت کشور فرانسه گزارش داد که تعداد خشونت‌ها و توهین‌ها به نیروهای امنیتی در اطراف سایت‌های المپیک در منطقه ایل-دو-فرانس در یک هفته اخیر به‎میزان ۲۰درصد افزایش یافته است.

در افتتاحیه مراسم المپیک که روی رود «سن» و در نزدیکی برج ایفل و بین سه پل واقع در روی رود یاد شده برگزار شد 3000هنرمند، بین 6 تا 7هزار ورزشکار در رشته‌های مختلف حضور داشتند. تعداد تماشاچیان حاضر در دو طرف محل برگزاری مراسم نیز بالغ بر 325هزار نفر تخمین زده شد. پیش‌بینی می‌شود بیش از یک‌میلیارد نفر نیز در سراسر دنیا این افتتاحیه را از تلویزیون و اینترنت دنبال کرده باشند.

 بیش از 10میلیون بلیت برای این رویداد المپیک و پارا المپیک به‎طور قطعی فروخته شده است که انتظار می‌رود در روزهای آینده افزایش داشته باشد که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. رکورد قبلی فروش بلیت‎های المپیک به بازی‌های «آتلانتا» در سال1986 برمی‌گردد. مراسم افتتاحیه این بازی‌ها بین 350 تا 500میلیون یورو هزینه داشته است. به‎دلیل تدابیر امنیتی شدید به اجرا گذاشته‌شده در سطح شهر پاریس و به‎خصوص مناطق اطراف ورزشگاه‌های محل مسابقات، ترددها فقط براساس «کدهای» ثبت‌شده روی سایت وزارت کشور فرانسه امکان‎پذیر است.