به گفته سه مقام غربی (که در جریان مواضع طرفین هستند) و یک مقام اسرائیلی، اگر این اتفاق بیفتد، هم اسرائیل و هم حزب‌الله به طرفین اعلام کرده‌اند که آماده آغاز مذاکرات برای آتش‌بس رسمی هستند. این مقام‌ها همگی به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند تا آزادانه‌تر بتوانند اظهارنظر کنند.به گفته این مقامات، این مذاکرات بر خروج مبارزان حزب‌الله از جنوبی‌ترین مناطق لبنان و اعزام سربازان بیشتر از ارتش رسمی لبنان متمرکز خواهد بود. این مقامات گفتند که مذاکرات همچنین بر چگونگی تعیین مرزهای غربی بین لبنان-اسرائیل متمرکز خواهد بود؛ این مرز هرگز به‌طور رسمی مشخص نشده است؛ زیرا لبنان و اسرائیل هیچ رابطه دیپلماتیکی ندارند. مقامات گفتند، حتی اگر این مذاکرات در نهایت شکست بخورد، امید این است که شروع آن بتواند بهانه‌ای برای طرفین برای حفظ آتش‌بس غیررسمی فراهم کند و به ساکنان آواره اعتماد به نفس برای بازگشت به خانه بدهد.

رویکرد «باز» حزب‌الله و اسرائیل برای چنین مذاکراتی نشان می‌دهد که چگونه، به‌رغم حملات تلافی‌جویانه و لفاظی‌های عمومی، هر دو طرف به دنبال چارچوبی هستند که به آنها اجازه دهد بدون از دست دادن وجهه‌شان، تنش‌زدایی کنند. آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده و مقامات ارشد فرانسوی در ماه‌های اخیر بین دو طرف رفت و آمد داشته‌ و تلاش می‌کنند هر طرف را به سمت یک آتش‌بس غیررسمی تشویق کنند.تلاش‌های آنها برای توقف درگیری شکست خورده، اما برخی از دیپلمات‌ها پس از آخرین دیدار هوخشتاین در ژوئن، نسبت به وضعیت خوش‌بین‌تر شده‌اند. هوخشتاین در سال۲۰۲۲ زمانی که با موفقیت لبنان و اسرائیل را تشویق کرد تا مرزهای دریایی خود را مشخص کنند، به ایجاد اعتماد میان طرفین لبنانی-اسرائیلی کمک کرد.

با این حال، حزب‌الله و اسرائیل آخرین‌بار در سال۲۰۰۶ در یک جنگ زمینی بزرگ شرکت کردند؛ آن هم در یک درگیری یک‌ماهه که در آن اسرائیل بخش‌های زیادی از بیروت، پایتخت لبنان و جنوب لبنان را ویران کرد. یک جنگ بزرگ دیگر برای هر دو طرف بسیار زیان‌بارتر خواهد بود. نزدیک به دو دهه بعد از آن جنگ، حزب‌الله به‌عنوان یکی از مسلح‌ترین بازیگران غیردولتی جهان شناخته می‌شود. کارشناسان دولت آمریکا تخمین می‌زنند که حزب‌الله بیش از ۱۵۰هزار راکت، پهپاد و موشک در اختیار دارد. بر اساس هشدار اخیر رئیس یک شرکت برق دولتی اسرائیل، اینها می‌توانند برای از بین بردن شبکه برق اسرائیل استفاده شوند.

«توماس آر.نیدز» سفیر سابق ایالات متحده در اسرائیل گفت: «هیچ یک از طرفین واقعا خواهان یک جنگ بزرگ‌تر نیستند؛ زیرا آنها خسارت عظیم این جنگ را درک می‌کنند. مشکل این است که جنگ‌ها ناشی از محاسبات اشتباه است.» حدود ۱۰۰هزار نفر در لبنان و ۶۰هزار نفر در اسرائیل آواره شده‌اند و تعداد زیادی از مدارس و مراکز بهداشتی در هر دو طرف تعطیل شده‌اند. احتمال اشتباه محاسباتی در هفته‌های اخیر افزایش یافته است؛ زیرا هر دو طرف یکدیگر را با حملات و بیانیه‌های تحریک‌آمیز محک می‌زنند. تهدید تشدید تنش در منطقه با حمله پهپادی حوثی‌ها به تل‌آویو در روز جمعه برجسته شد.اسرائیل روز شنبه با حمله به بندر حدیده یمن پاسخ داد و حوثی‌ها روز یکشنبه یک موشک به سمت اسرائیل شلیک کردند. از آغاز ماه ژوئن، ارتش اسرائیل دو فرمانده ارشد حزب‌الله را ترور کرده و گفته که طرح‌های «حمله» به لبنان را نهایی کرده است. اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که این رژیم «به لحظه تصمیم‌گیری برای تغییر قواعد علیه حزب‌الله و لبنان بسیار نزدیک است.» او گفت: «در یک جنگ تمام‌عیار، لبنان به‌شدت آسیب خواهد دید.»