شادی آذری

دیروز، جمعه، دفتر پیگردهای قضایی پاریس اعلام کرد که تحقیقات خود را در زمینه شکایتی که توسط یک نویسنده فرانسوی به نام تریستان بانون علیه رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول - دومینیک استراوس کان - مطرح شده آغاز کرده است. به گزارش رویترز، این زن نویسنده فرانسوی مدعی شده است که دومینیک استراوس کان در سال ۲۰۰۳ میلادی تلاش کرده است تا به او تجاوز کند و این اقدام او به درگیری و ضرب و جرح دو طرف منجر شده است. دیوید کوبی، وکیل بانون در هفته گذشته پرونده شکایتی را علیه کان افتتاح کرد که در آن آمده است وقتی بانون برای مصاحبه با استراوس کان وارد ساختمانی واقع در پاریس شد، فهمید که آن آپارتمان خالی است. در آن زمان بانون در اوایل دهه ۲۰ زندگی خود بود.

این پرونده شکایت درست پس از آن مطرح شده است که استراوس کان توانست در هفته گذشته از پرونده شکایتی که توسط مستخدمه هتل منهتن نیویورک مطرح شده بود خلاصی یابد. در آن پرونده نیز زن مستخدم سیاه‌پوستی که اصلا کنیایی بوده است، مدعی شده بود رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول تلاش کرده است که به او تجاوز کند. پس از آنکه کان بازداشت و زندانی شد، تحقیقات در مورد آن پرونده آغاز شد اما هر چه روند دادگاه پیش رفت اعتبار سخنان شاکی بیش از پیش توسط قضات دادگاه مورد تردید قرار گرفت و در نهایت استراوس کان وثیقه خود را پس گرفت و به‌طور مشروط آزاد شد. اما مطرح شدن این پرونده برای کان به بهای از دست دادن سمت ریاست صندوق بین‌المللی پول تمام شد.

وکیل خانم بانون اما می‌گوید این پرونده جدید با پرونده پیشین تفاوت دارد و شواهد و دلایل مستدلی در این پرونده ارائه خواهد شد. وکیل استراوس کان به رویترز خبر داده است که آن‌ها نیز پرونده شکایتی علیه بانون خواهند گشود و در آن رویدادهای ادعا شده توسط بانون را «خیالی» خواهند خواند.

دومینیک استراوس کان یکی از وزنه‌های حزب سوسیالیست فرانسه بود که قصد داشت با استعفا از ریاست صندوق بین‌المللی پول نامزدی خود را برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان رقیب سرسخت نیکلا سارکوزی اعلام نماید. تا پیش از گشودن این پرونده‌های رسوایی اخلاقی همه نظرسنجی‌ها حکایت از آن داشت که اگر کان نامزد انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شود، شانس سارکوزی برای پیروزی در انتخابات بسیار کم خواهد بود. پس از خلاصی از پرونده نیویورک، نزدیکان استراوس کان ابراز امیدواری کرده بودند که او بتواند خود را به فرصت تعیین شده برای نامزدی حزبش برساند. اکنون اما با این پرونده جدید معلوم نیست که آینده سیاسی کان به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.