گروه بین‌الملل- درپی افزایش وال‌استریت به دلیل گزارش بهتر از حد انتظار مشاغل آمریکا و رشد فروش خرده‌فروشی، دیروز، جمعه، روند بورس‌های جهان صعودی شد.

در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۵۵/۶۰۵۴ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۸/۷۵۰۱ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۸/۳۹۹۱ واحد رسید. وال استریت نیز کار خود را با افزایش آغاز کرد. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز اندکی رشد کرد و به ۱۲۶۹۰ واحد رسید. اما فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ در رقم ۷۰/۱۳۵۱ واحد بدون تغییر باقی ماند. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۳/۱۰۱۳۷ واحد رسید. شاخص شانگهای کامپوزیت چین ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۷۷/۲۷۹۷ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۹/۰ درصد جهش کرد و به ۴/۲۲۷۲۶ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی تغییر چندانی نکرد و در رقم ۳۵/۲۱۸۰ واحد باقی ماند. بورس استرالیا و سنگاپور نیز رشد کردند اما شاخص‌های تایکس تایوان و سنسکس هندوستان هرکدام ۳/۰ درصد کاهش یافتند.

روز پنج‌شنبه شاخص‌ها در وال‌استریت با افزایش روبرو شدند و شاخص نسدک کامپوزیت هشتمین روز رشد را ثبت کرد، زیرا بهبود بازارکار و آمار فروش خرده‌فروشی یک روز پیش از انتشار گزارش کلیدی مشاغل در ماه ژوئن به خوش‌بینی سرمایه‌گذاران افزود. شاخص‌ها به تازگی رشد خوبی را ثبت کردند زیرا بهبود آمار اقتصادی و حل مشکل مالی یونان نگرانی از کندی رشد اقتصادی و گسترش بحران بدهی منطقه یورو را از میان برد.

جهش ۳/۸ درصدی شاخص نسدک کامپوزیت طی هشت روز معاملاتی گذشته بیشترین افزایش این شاخص ظرف دو سال قبل بود. رشد ۷/۶ درصدی شاخص استاندارد اند پورز نیز بهترین افزایش این شاخص از سپتامبر سال ۲۰۱۰ تاکنون بود. شاخص میانگین صنعتی داوجونز نیز در این مدت ۶/۶ درصد رشد کرده است.

آمار مرکز خدمات مشاغل ای‌دی‌پی نشان داد کارفرمایان بخش خصوصی آمریکا طی ماه گذشته ۱۵۷ هزار شغل ایجاد کرده‌اند که بیش از دوبرابر حد انتظارات بود. این گزارش به همراه کاهش درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری، این امید را به وجود آورد که کاهش اخیر رشد اقتصادی موقتی خواهد بود.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴۷/۹۳ واحد یا ۷۴/۰ درصد رشد کرد و به ۴۹/۱۲۷۱۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۱۴ واحد یا ۰۵/۱ درصد افزایش یافت و به ۲۲/۱۳۵۳ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۶۴/۳۸ واحد یا ۳۶/۱ درصد جهش کرد و به ۶۶/۲۸۷۲ واحد رسید.

سهام شرکت‌های خرده‌فروشی ازجمله سهامی بود که بهترین عملکرد را داشت، زیرا بسیاری از شرکت‌های عمده افزایش فروش در ماه ژوئن را گزارش دادند.