فاراژ شورشی تاج‌ساز می‌شود

محافظه‌کاران که پس از ۱۴سال از سوی حزب کارگر از قدرت رانده شدند، بدترین شکست خود در تاریخ مدرن را به‌دست آوردند؛ شکستی خیره‌کننده که بقایای حزب را در آشفتگی فرو برد. در مقابل، حزب کوچک شورشی فاراژ یعنی «رفرم یو.کی» در حال پیشروی است و او را به یک تعیین‌کننده اصلی برای آینده راست سیاسی بریتانیا - و شاید جهت گیری کلی کشور - ارتقا داده است. حضور او در صحنه سیاسی و لفاظی‌های تند و ضد مهاجرتی او می‌تواند تاثیر مهمی بر مسیر محافظه‌کاران بگذارد که رهبر آنها، نخست‌وزیر سابق، ریشی سوناک، روز جمعه گفت که زمانی که جانشینش انتخاب شود، کنار خواهد رفت. نه تنها نامزدهای «رفرم» پنج کرسی پارلمان را به‌دست آوردند - از جمله فاراژ، برای اولین‌بار پس از هشت تلاش - بلکه حزب نیز حدود ۱۴درصد از آرا را در سراسر کشور به‌دست آورد.

با این معیار، «رفرم» سومین حزب موفق در بریتانیا بود که خواستار مقایسه با حزب در حال رشد راست‌گرای «اجتماع ملی» فرانسه بود. «متیو گودوین» استاد سیاست در دانشگاه کنت، با اشاره به نخست‌وزیر جدید بریتانیا از حزب کارگر گفت: «رفرم شالوده‌ای برای ایجاد چالش جدی نه تنها برای محافظه‌کاران، بلکه برای کر استارمر و حزب کارگر دارد. سوال این است: آیا نایجل فاراژ می‌تواند یک سازمان، یک ساختار حزبی و یک عملیات حرفه‌ای ایجاد کند که بتواند کاری را که از نظر تاریخی با احزاب قبلی‌اش انجام می‌داد، انجام دهد.» فاراژ ۶۰ساله، متعصب و کاریزماتیک، شخصیتی قطبی است که مدت‌ها برای حزب محافظه‌کار که در سال۱۹۹۲ از آن کناره گرفت، آزاردهنده بود. طی آن زمان، او و متحدانش اغلب مورد تمسخر قرار می‌گرفتند؛ از جمله یک‌بار از سوی دیوید کامرون، رهبر سابق که حامیان حزب «استقلال بریتانیا» یا «یوکیپ» را که فاراژ رهبری‌اش می‌کرد، «احمق، دیوانه و نژادپرست» نامید.

اما این فشار «استقلال بریتانیا» بود که کامرون را وادار کرد تا قول برگزاری همه‌پرسی درباره برگزیت را بدهد که در سال۲۰۱۶ شکست خورد و به دوران حضور وی در داونینگ‌استریت پایان داد. اخیرا فاراژ از سیاست کناره‌گیری کرده بود؛ اما تصمیم گرفت تنها در دقیقه نود در انتخابات عمومی شرکت کند. اما تاثیر او شوک‌آور بود و کمپین او علیه مهاجرت باعث شد روی موضوع حساسی در میان محافظه‌کاران دست بگذارد که دولتشان از زمان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، موجب سه‌برابر شدن مهاجرت قانونی شد. «تیم بِیل» استاد سیاست در دانشگاه کوئین مری لندن می‌گوید: «او استعداد ایجاد حس همدردی و تعاون در اشخاص را دارد. او ارتباط سیاسی خوبی برقرار می‌کند و روابط عمومی خوبی دارد و کاریزمایی دارد که بسیاری از سیاستمداران جریان اصلی -چون مجبورند به جای مسائل پیش پا افتاده با مسائل واقعی سر و کار داشته باشند - انطباق با آن را دشوار می‌یابند.» برخی از محافظه‌کاران دست راستی مایلند فاراژ را دوباره به حزب خود دعوت کنند. دیگران می‌ترسند که او رای‌دهندگان میانه‌رو آنها را دفع کند.

فاراژ پیشنهاد کرده است که «رفرم» می‌تواند جایگزین محافظه‌کاران شود و او حتی می‌تواند حزب را تصاحب کند؛ اما بدون انجام این کارها، او قبلا تهدید خود را نشان داده است. در سال۲۰۱۹، «حزب برگزیت» که فاراژ در آن زمان رهبری‌اش می‌کرد، تصمیم گرفت نامزدهایی را در برابر بسیاری از قانون‌گذاران محافظه‌کار مطرح نکند، تا از خطر ایجاد شکاف در آرای راست‌گرایان اجتناب کند و به بوریس جانسون، نخست‌وزیر سابق برای پیروزی قاطع کمک کند. هفته گذشته حزب جدید فاراژ در سراسر کشور در انتخابات شرکت کرد. پروفسور گودوین محاسبه کرد که در حدود ۱۸۰حوزه انتخاباتی، رای «رفرم» بیشتر از حاشیه شکست محافظه‌کاران بود. پروفسور گودوین با اشاره به اینکه محافظه‌کاران آرای خود را به حزب کارگر و لیبرال دموکرات‌های میانه‌رو باخته‌اند، گفت: «آنها از چندین طرف مشکل دارند؛ اما فاراژ بزرگ‌ترین مشکل پیش‌روی محافظه‌کاران است.»