گروه بین‌الملل- در آستانه انتشار گزارش مشاغل آمریکا برای ماه ژوئن که نشانه‌‌‌ای از قدرت اقتصادی این کشور خواهد بود، دیروز، جمعه قیمت نفت به حدود بشکه‌ای ۹۹ دلار رسید.

در معاملات الکترونیکی بورس نیویورک بهای نفت خام برای تحویل در ماه اوت به ۶۳/۹۸ دلار در هر بشکه رسید. در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ارزش قراردادها با ۰۲/۲ دلار افزایش در رقم ۶۷/۹۸ دلار ثابت شد. در لندن نفت خام برنت ۸۷/۱۱۷ دلار در هر بشکه معامله شد.

معامله‌گران به دقت گزارش ماهانه مشاغل آمریکا را بررسی می‌کنند. اقتصاددانان برآورد می‌کنند نرخ بیکاری در رقم ۱/۹ درصد باقی‌مانده است و کارفرمایان در ماه گذشته ۹۰ هزار شغل ایجاد کرده‌اند.

این درحالی است که روز پنج‌شنبه وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای دریافت مزایای بیکاری درخواست داده‌اند به کمترین سطح در هفت هفته گذشته رسیده است. مرکز خدمات مشاغل ای‌دی‌پی نیز اعلام کرد بخش خصوصی در ماه گذشته ۱۵۷ هزار شغل ایجاد کرده است که این میزان بیش از دو برابر آن مقداری است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند. پس از آن که آمریکا و دیگر کشورهای عضو سازمان بین‌المللی انرژی اعلام کردند ۶۰ میلیون بشکه از ذخایر استراتژیک خود را وارد بازار می‌کنند، قیمت نفت به بشکه‌ای ۹۰ دلار کاهش یافت. اما پیش‌بینی‌ها مبنی براین که طی ۱۸ ماه آتی عرضه جهانی نفت کاهش خواهد یافت و تقاضا رشد خواهد کرد، موجب افزایش قیمت نفت شده است.

جی‌پی مورگان پیش‌بینی خود را برای متوسط قیمت نفت در فصل چهارم سال آینده از ۱۱۰ دلار به ۱۲۰ دلار افزایش داد.

در دیگر معاملات بورس نیویورک برای ماه اوت، قیمت بنزین به ۱۱/۳ دلار در هر گالن رسید و گاز طبیعی ۱۴/۴ دلار در هر ۱۰۰۰ پای مکعب معامله شد.