این دادگاه با ۶رای موافق در مقابل ۳رای مخالف، حکم داد که رئیس‌جمهوری سابق آمریکا درباره اقدامات رسمی خود از مصونیت از تعقیب قضایی برخوردار است، اما این مصونیت درباره رفتار شخصی وی اعمال نمی‌شود. دیوان عالی آمریکا پرونده مصونیت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق این کشور را به دادگاه بدوی در واشنگتن ارجاع داده است. دموکرات‌ها امیدوار بودند که رای دیوان عالی این مصونیت را ندهد و آنها بتوانند ترامپ را متهم به شورش کنند. تنها در این صورت می‌توانستند مانع حضور ترامپ در انتخابات شوند.

فراتر از پیامدهای فوری آن برای پرونده ترامپ و این احتمال که او در صورت بازگشت، به قدرت کم‌سابقه‌ای دست خواهد یافت، این حکم همچنین به افزایش تقریبا بی‌امان قدرت ریاست‌جمهوری از اواسط قرن بیستم می‌افزاید. در سال‌های اخیر، زمانی که رای دیوان علیه ترامپ صادر شد، مردم به این نتیجه رسیدند که رئیس‌جمهور در این کشور پادشاه نیست و قانون‌اساسی حرف اول را می‌زند؛ اما حالا ناگهان به نوعی روسای‌جمهور از امتیاز سلطنتی برخوردار شده‌اند. قاضی سونیا سوتومایور در مخالفت شدیداللحنی که دو لیبرال دیگر دادگاه به آن پیوستند، نوشت: «روابط بین رئیس‌جمهور و افرادی که به او خدمت می‌کند به‌طور غیرقابل برگشتی تغییر کرده است. در هر استفاده از قدرت رسمی، رئیس‌جمهور اکنون پادشاهی فراتر از قانون است.»

جان جی رابرتز جونیوز، قاضی ارشد محافظه‌کار با رد این نگرانی‌ها، استدلال کرد که روسای‌جمهور از مردم عادی جدا هستند. بنابراین محافظت از آنها در برابر پیگرد قانونی در صورتی که متهم به سوء‌استفاده از قدرت خود برای ارتکاب جرایم رسمی شوند، ضروری است. او ادامه داد: «بر خلاف هر کس دیگری، رئیس‌جمهور جزو اصلی حکومت است و قانون اساسی اختیارات و وظایف گسترده‌ای را به او واگذار کرده است.» این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پس از این حکم گفت، تصمیم دیوان عالی آمریکا به این معناست که ترامپ بعید است پیش از انتخابات پنجم نوامبر ریاست‌جمهوری بابت نقش داشتن در رد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ محاکمه شود و هشدار داد، این رویه می‌تواند روسای‌جمهور ایالات متحده را به «پادشاهان» تبدیل کند.