گروه بین‌‌الملل- جنجال «شنودگیت» در انگلستان ابعاد گسترده‌تری یافته و پارلمان بریتانیا قرار است نشستی اضطراری، درباره این موضوع برگزار کند.

به گزارش بی‌‌بی‌‌سی، پلیس انگلستان اعلام کرد که به برخی از خانواده قربانیان حادثه بمبگذاری هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن خبر داده است که تلفن‌‌های آنها احتمالا توسط کارآگاهان خصوصی استخدام شده توسط هفته نامه جنجالی «نیوز آو د وورلد» یا «اخبار جهان»، یکی از روزنامه‌های گروه رسانه‌‌ای «نیوز اینترنشنال» شنود شده بود. گراهان فولکز، که پسر او در بمبگذاری‌های لندن کشته شد، گفته است که از شنیدن این که ابراز غم و اندوه خانواده او، به طور غیر قانونی شنود شده، یکه خورده است.

او گفته است که مایل به ملاقات با روپرت مرداک، صاحب نیوز اینترنشنال در باره این موضوع است.

همچنین اتهامات تازه‌‌ای درباره پرداخت پول به پلیس توسط این هفته نامه مطرح شده است.

«نیوز اینترنشنال» تایید کرده که نامه‌‌های الکترونیکی را به اسکاتلند یارد ارسال کرده که نشان می‌دهد اندی کارلسون، سردبیر سابق هفته نامه اخبار جهان، پرداخت پول به پلیس در قبال اطلاعات را تایید کرده است. رابرت پستون، سردبیر بخش بازرگانی بی بی سی می‌گوید این ای‌میل‌ها به نظر نشان می‌دهند که پرداخت‌‌ها به پلیس بالغ بر ده‌‌ها هزار پوند می‌‌شود. روز سه‌‌شنبه مشخص شد که کارآگاهان خصوصی هفته نامه «اخبار جهان» موبایل میلی داولر، دختر دانش‌‌آموز نوجوانی را که به قتل رسیده بود، شنود کرده و پیام‌‌های تلفنی موبایل او را پاک کرده بودند که این باعث شد تا خانواده این دختر گمان کنند که فرزندشان زنده است.

میلی داولر، ۱۳ ساله در سال ۲۰۰۲ ناپدید شده بود.

اکنون هویت روزنامه‌نگاری که تلفن این افراد را شنود کرده بود، مشخص شده و نیک رابینسون، سردبیر بخش سیاسی بی بی سی می‌گوید مدیران نیوز اینترنشنال در میان مجموعه‌ای از اسناد و مدارک، توانستند به این اطلاعات دست یابند. نیوز اینترنشنال گفته بود در صورتی که ثابت شود، موبایل این دختر نوجوان شنود شده، به شدیدترین اقدامات در این زمینه دست خواهد زد.

انتظار می‌‌رفت دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا و رهبر حزب حاکم محافظه کار، دیروز،چهارشنبه، در جلسه هفتگی پارلمان روز سختی را در پیش داشته باشد.

کارلسون نزدیک به سه سال پیش توسط دیوید کامرون به عنوان مسوول امور رسانه‌‌ای رهبر حزب محافظه کار انتخاب شد، اما اوایل امسال از سمت خود کناره‌‌گیری کرد.

سیاستمداران حزب کارگر، حزب اصلی مخالف در پارلمان بریتانیا، خواهان تحقیقات کامل درباره این مساله شده‌‌اند اما دولت مایل است که ابتدا پلیس تحقیقاتش را در مورد این پرونده کامل کند. کارلسون درباره تحولات جدید پرونده «شنودگیت» اظهارنظری نکرده اما گزارش شده که او به دوستان خود گفته است که ممکن است از او برای دور کردن توجهات از نیوز اینترنشنال استفاده شود.

چهار سال پیش، درسال ۲۰۰۶ هنگامی‌که تحقیقات پلیس اسکاتلندیارد درباره چگونگی دستیابی هفته نامه «اخبار جهان» به بعضی اطلاعات و مکالمات خصوصی مربوط به دو فرزند ولیعهد بریتانیا از یک تبانی غیرقانونی پرده برداشت، نام اندی کلسون هم بر سر زبان‌‌ها افتاد.

طی این مدت، شماری از نمایندگان مجلس عوام بریتانیا و چند چهره سرشناس هنری و تلویزیونی، با ادعاهایی مشابه علیه گروه انتشاراتی هفته نامه «اخبار جهان» اقامه دعوی کرده‌‌اند.