گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، رشد بورس‌های جهان محدود شد، زیرا اظهارنظر موسسه استاندارد اند پورز درمورد یونان حاکی از این مساله بود که این کشور ممکن است نتواند از به تعویق افتادن بازپرداخت بدهی‌هایش جلوگیری کند. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۴۹/۶۰۲۳ واحد رسید. شاخص داکس آلمان ۲/۰ درصد افزایش یافت و به ۶۲/۷۴۵۵ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۸۱/۳۹۹۱ واحد رسید.

پس از سه روز تعطیلی وال‌استریت، شاخص‌ها وضع متفاوتی داشت. فروش آتی شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۱۲۵۳۱ واحد رسید و فروش آتی شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰ کمتر از ۱/۰ درصد افت کرد و به ۱۰/۱۳۳۴ واحد رسید. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن اندکی رشد کرد و به ۴۶/۹۹۷۲ واحد رسید. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۸/۰ درصد افزایش یافت و به ۷۵/۲۱۶۱ واحد رسید. ارزش سهام شرکت سامسونگ الکترونیکس، تولیدکننده تلویزیون‌های صفحه مسطح و تراشه حافظه، ۴/۲ درصد جهش کرد. با توجه به این که وال‌استریت در روز دوشنبه بسته بود، بازارها بر موضوع یونان تمرکز کردند. هفته گذشته اعتماد سرمایه‌گذاران به اوضاع اقتصادی افزایش یافت. زیرا پارلمان یونان از برنامه ریاضتی که برای دریافت بخش بعدی وام نجات صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا ضروری بود، حمایت کرد. اما روز دوشنبه شرایط تغییر کرد، چون آژانس رتبه‌بندی استاندارد اند پورز هشدار داد طرح بانک‌های فرانسه برای کمک به یونان احتمالاً به تعویق بازپرداخت بدهی‌ها منجر خواهد شد. برخی از تحلیل‌گران معتقدند صرف‌نظر از کمک‌هایی که فراهم شده است، عدم بازپرداخت بدهی‌ها توسط یونان اجتناب‌ناپذیر است و هم‌اکنون نیز این مساله بازارها را تحت تاثیر قرار داده است.جکسون وانگ، معاون مرکز تانریچ سکیوریتیز در هنگ‌کنگ در این باره می‌گوید:«آژانس استاندارد اند پورز کار درستی انجام داده است چون یونان واقعاً قادر نیست بدهی‌هایش را بپردازد. بنابراین حتی با وجود بسته‌های نجات، بازپرداخت بدهی‌های این کشور به تعویق خواهد افتاد.»

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۱/۰ درصد کاهش یافت و به ۹۵/۲۲۷۴۷ واحد رسید. بورس‌های استرالیا، نیوزیلند، سنگاپور و اندونزی نیز با کاهش روبه‌رو شدند.

اما شاخص شانگهای کامپوزیت ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۳۶/۲۸۱۶ واحد رسید و شاخص شنزن کامپوزیت ۶/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۳/۱۱۹۵ واحد رسید.

این درحالی است که توجه سرمایه‌گذاران روز جمعه به آمار مشاغل آمریکا معطوف خواهد شد. پس از انتشار گزارش‌های نه‌چندان مثبت اقتصادی در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران به دنبال نشانه‌ای مبنی بر بهبود احیای اقتصادی آمریکا هستند.

روز پنج‌شنبه نیز انتظار می‌رود بانک مرکزی اروپا برای دومین‌بار از ماه آوریل تاکنون نرخ بهره را ۲۵/۰ درصد افزایش دهد.