شاکی جدید برای آقای IMF

استراوس کان و اتهامی دیگر
یک نویسنده فرانسوی از رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول به اتهام تلاش برای تجاوز جنسی شکایت کرد
احسان ابطحی
در حالی که تنها چند روز از آزادی بدون وثیقه دومینیک استراوس کان، رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول، در ایالات‌متحده می‌گذرد و منابع آگاه از احتمال تبرئه او از اتهام تلاش برای تجاوز و سو‌ءاستفاده جنسی خبر داده‌اند، قرار است یک پرونده جدید علیه او با اتهامی مشابه این بار در فرانسه تشکیل شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک نویسنده زن فرانسوی قصد دارد تا پرونده‌ای علیه استراوس کان، به اتهام تلاش او برای تجاوز جنسی در محاکم قضایی این کشور به جریان اندازد. دوید کوبی، وکیل تریستن بانون ۳۲ ساله، به پایگاه اینترنتی مجله لو اکسپرس گفت که او شکایت‌نامه‌ای علیه رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول به دادستان‌ها ارسال‌ خواهد کرد. کوبی اضافه کرد که احتمالا این شکایت‌نامه را روز سه‌شنبه - دیروز- تحویل می‌دهد.
کوبی همچنین به تلویزیونAFP گفت که بانون تصمیم خود را گرفته‌است و برای متهم کردن استراوس کان دلایل کافی ارائه خواهد داد. او اضافه کرد که در فرانسه مانند هرجای دیگر هنگامی که شما قربانی تلاش برای تجاوز هستید، باید پرونده دادخواهی تشکیل دهید.
تریستن بانون هم شخصا به پایگاه اینترنتی لو اکسپرس گفت زمانی که استراوس کان (‌از حبس خانگی) آزاد شده و پس از آن مشاهده کرده که او با دوستانش در یک رستوران لوکس غذا خورده، ناراحت شده‌است.
این در شرایطی است که خبرگزاری فرانسه دیروز به نقل از روزنامه نیویورک‌پست گزارش داد که دادستان ایالات‌متحده در هفته‌های آینده همه اتهامات علیه استراوس کان را پس خواهند گرفت. دلیل آن وجود شک و تردید‌ها درباره اعتبار شاکی پرونده عنوان شده ‌است.
روزنامه نیویورک‌پست دیروز با استناد به گفته‌های بازجوی ارشد پرونده استراوس‌کان در نیویورک گفت: «‌همه ما می‌دانیم که این پرونده دیگر پرونده محکمی نیست.» این منبع همچنین اضافه کرده‌ است که مختومه اعلام شدن این پرونده حتمی است و در جلسه آینده دادگاه که قرار است دو هفته دیگر برگزار شود یا شاید حتی زودتر این اقدام انجام خواهد شد. او اضافه کرد: «‌وضعیت اعتبار شاکی بسیار بد است و ما نمی‌توانیم این پرونده را با او ادامه دهیم.» این منبع اضافه کرد: «او به هیچ حرفی که از زبانش بیرون می‌آید اعتماد ندارد. این موضوع شرم‌آور است و ما شاید هیچگاه نفهمیم که واقعا در هتل چه گذشته ‌است.»
روزنامه نیویورک‌پست همچنین با استناد به منابعی متفاوت سناریویی متفاوت ارائه داد و نوشت که ارتباط جنسی میان خدمتکار هتل و استراوس کان با رضایت طرفین انجام شده‌است اما هنگامی که استراوس کان از پرداخت پول خودداری کرده، خدمتکار خشمگین شده‌ و از او شکایت کرده‌است.
در همین حال وکلای استراوس کان با پاسخ به ادعا‌های بانون و وکلایش تاکید کردند که دادخواستی علیه او به اتهام افترا و تهمت تشکیل خواهند داد.
وکلای استراوس کان در بیانیه‌ای که در اختیار خبرگزاری فرانسه قرار دادند، تاکید کردند که اتهامات جدید علیه استراوس کان یک توهم است.
دومینیک استراوس کان دو ماه پیش در فرودگاه جان اف کندی نیویورک به دلیل شکایت یک زن اهل گینه، به اتهام تجاوز بازداشت شد و شش هفته را در حبس خانگی گذراند. استراوس کان به دنبال این اتهام و فشارهایی که به او وارد آمد ناچار شد تا از سمت خود استعفا کند.
چشم‌انداز شکایت جدیدی که علیه استراوس کان مطرح شده مشابه اتهامی است که دو ماه پیش به او وارد و باعث شد تا مدتی را در حبس بگذراند. اما پس از مدتی داد‌ستان‌ها اعلام کردند که تردید‌هایی درباره اعتبار اتهامات و همچنین فردی که این اتهام‌ها را وارد کرده‌است، وجود دارد و به همین دلیل پرونده او در آستانه مختومه شدن قرار گرفت.
وکلای استراوس کان همچنین اضافه کردند که «شکایت خانم بانون در شرایطی مطرح شده‌است که درباره نادرستی ماهیت اتهاماتی که علیه رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول مطرح شده‌است، هیچ تردیدی وجود ندارد.»
این در شرایطی است که در فوریه سال 2007 میلادی، بانون، میهمان یک برنامه گپ‌وگفت تلویزیونی بود و داستانی درباره یک سیاستمدار بلند‌پایه تعریف کرد که چگونه و به بهانه انجام یک مصاحبه او را به یک آپارتمان خالی برده و به او حمله کرده‌ است.
در نسخه‌ای از این مصاحبه که به روی آنتن رفته‌‌است روی نام این سیاستمدار صدا‌گذاری شده‌است اما یک سال پس از آن بانون به وب‌سایت AgoraVox توضیح داد که منظور او استراوس کان بوده‌است.
بانون در مصاحبه سال 2007 در پاریس گفته بود:«‌من ضبط را درست جلوی او گذاشتم تا صدایش را ضبط کنم. او هنگامی که می‌خواست پاسخ دهد، قصد داشت تا دست مرا بگیرد، به دلیل اینکه به من گفت تا زمانی که دست تو را نگیرم نمی‌توانم (ذهنم را) مدیریت کنم.»
این نویسنده فرانسوی اضافه کرد: «‌او پس از آنکه دست من را گرفتم کار‌هایی غیر‌اخلاقی دیگری هم کرد.» او ادامه داد: «‌موضوع بسیار خشن تمام شد. من به او می‌گفتم: نه!نه! و سپس ما با یکدیگر درگیر شدیم.» این در حالی است که آن مان‌سوره، مادر بانون، که یک سیاستمدار سوسیالیست و وبلاگ‌نویس اهل استان نورماندی است، در گفت‌و‌گو با پایگاه Rue۸۹ تایید کرد که او در آن زمان به دخترش توصیه کرده که شکایت رسمی علیه استراوس کان تنظیم نکند به دلیل اینکه ممکن است موقعیت او را به عنوان روزنامه‌نگار به خطر بیاندازد.
پیشتر کوبی، وکیل بانون گفته‌بود که این اتفاق در سال 2003 میلادی رخ داده‌است اما مادر او گفته که این ماجرا مربوط به سال 2002 است.
بانون همچنین اضافه کرد که آن‌طور که مادرش گفته فرانسوآ هلاند، رهبر حزب سوسیالیست در جریان این اتهامات بوده‌است اما روز بیستم ماه مه امسال، اولاند این موضوع را تکذیب کرد و گفت که هیچگاه از این اتهامات خطرناک اطلاع نداشته است.
روز دوشنبه هم هلاند در بازدید از وزارت سرزمین‌های متعلق به فرانسه در خارج از اروپا گفت: «‌هشت سال بعد، شکایتی درباره ادعایی رخ داده‌است که من هیچ اطلاعی از جزئیات آن ندارم.»
این همه در شرایطی است که پیش از طرح اتهامات علیه استراوس کان در نیویورک، نظر‌سنجی‌ها نشان می‌داد که این سوسیالیست قدرتمند می‌تواند نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری راستگرای فرانسه از حزب همبستگی برای جنبش مردمی را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۲ شکست دهد.
با این حال کوبی تاکید کرد که پرونده بانون انگیزه سیاسی ندارد و به ماجرای نیویورک هم بی‌ارتباط است.
او در این‌باره به لو اکسپرس گفت:«‌حتی اگر ثابت شود پرونده نیویورک استراوس کان بی‌اساس بوده‌است، پرونده ما این‌گونه نیست. این پرونده‌ای محکم و با ادله‌ای قوی است.»
همزمان کنت تامپسون، پیشخدمتی که در هتل نیویورک کار می‌کند و دو ماه پیش استراوس کان را متهم به تجاوز جنسی کرد از این تصمیم بانون ستایش کرده‌است.
در همین حال، خبرگزاری رویترز از پاریس، پایتخت فرانسه گزارش داد که بسیار بعید به نظر می‌رسد که دومینیک استراوس کان با وجود احتمال تبرئه در پرونده نیویورک و کمرنگ شدن اتهامات علیه او بتواند نامزد انتخابات سال ۲۰۱۲ میلادی باشد.
بنواهمون سخنگوی حزب سوسیالیست فرانسه در همین‌باره گفت این ایده که استراوس کان اکنون بتواند برای انتخابات ریاست‌جمهوری مبارزه کند، ضعیف‌ترین سناریوی احتمالی درباره آینده سیاسی اوست.آمون اضافه کرد که با این وجود حتی اگر استراوس کان ضرب‌الاجل 13 ژوییه را برای ثبت‌نام در انتخابات درون حزبی در ماه اکتبر از دست بدهد، رهبری حزب مانع از آن نخواهد شد که بتواند با تاخیر در این انتخابات شرکت کند.
این در حالی است که پیشتر خانم مارتین اوبری، دبیر‌کل حزب سوسیالیست فرانسه هم اعلام کرده بود که خود را نامزد انتخابات درون‌حزبی سوسیالیست‌ها خواهد کرد.
دومینیک استراوس کان رییس پیشین صندوق بین‌المللی پول با اتهام جدید تلاش برای تجاوز جنسی مواجه شده است/ عکس:‌AFP

تریستن بانون شاکی جدید استراوس کان