نایروبی در آشوب

درحالی‌که گاز اشک‌آور خیابان‌ها را در خود فرو برده بود، برخی از معترضان پس از آنکه نمایندگان با ۱۹۵رای موافق در مقابل ۱۰۶رای مخالف به لایحه مالیات در روز سه‌شنبه رای مثبت دادند، از پنجره‌های پارلمان عبور کردند. حامیان این لایحه می‌گویند که این اقدام باعث افزایش درآمد برای آموزش و سایر خدمات ضروری می‌شود. «ویلیام روتو» رئیس‌جمهور کنیا گفت که او ارتش را برای سرکوب آنچه وی آن را «رویدادهای خیانت‌آمیز» خواند، اعزام می‌کند. روتو در یک سخنرانی تلویزیونی در سه‌شنبه شب گفت که بحث درباره لایحه مالیات «توسط افراد خطرناکی مصادره شده که باعث شده‌اند ما به‌عنوان یک ملت امروز متحمل خسارت شویم.»او قول داد کسانی را که به گفته خودش مسوول هستند، مجازات کند. روتو افزود: «درست یا حتی قابل تصور نیست که جنایتکارانی که تظاهر به اعتراضات مسالمت‌آمیز می‌کنند بتوانند بر مردم، نمایندگان منتخب آنها و نهادهایی که بر اساس قانون اساسی ما تاسیس شده‌اند، رعب و وحشت ایجاد کنند و انتظار داشته باشند که معاف از مجازات شوند.»

«آدن دوئل» وزیر دفاع کنیا گفت که نیروهای دفاعی برای حمایت از پلیس مستقر شده‌اند؛ پلیسی که به گفته او در حال پاسخ به «اضطرار امنیتی» ناشی از اعتراضات است که به شهرهای دیگر کنیا گسترش یافته است. آشفتگی بر سر لایحه مالی، کنیا را به لرزه درآورده است. این کشور به مثابه یک لنگرگاه اقتصادی در شرق آفریقا با ۵۴میلیون نفر جمعیت است که توانسته در منطقه‌ای پرآشوب دوام بیاورد. به گزارش عفو بین‌الملل، هفته گذشته در اعتراضات سراسر کشور دست‌کم یک‌نفر کشته و ۲۰۰نفر زخمی شدند.تظاهرات فضای کنیا را متشنج کرد آن هم درست زمانی که ۴۰۰افسر پلیس کنیایی در حال ورود به هائیتی به‌عنوان بخشی از تلاش بین‌المللی برای بازگرداندن نظم به کشوری بودند که توسط خشونت گروهی ویران شده است.

دولت روتو لایحه مالی را در ماه مه ارائه کرد. رهبر اکثریت پارلمان، «کیمانی ایچونگوا» گفته است که این لایحه برای تامین درآمد برای طرح‌های مهم دولت، از جمله ساخت جاده‌ها، استخدام معلمان و تامین بودجه یارانه‌های کود برای کشاورزان «مهم» است. حامیان می‌گویند مالیات‌های اضافی، وام گرفتن را برای کشوری که با بار بدهی سنگین مواجه است، محدود می‌کند. او هفته گذشته در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «بدون تصویب این لایحه، عملیات ضروری دولت متوقف می‌شد.» وی افزود که قانون‌گذاران با حذف مالیات‌های نامطلوب بر نان و سایر اقلام به انتقادات پاسخ دادند. اما بسیاری از کنیایی‌ها به‌شدت از این قانون انتقاد کرده و گفتند که این لایحه همچنان بر مالیات‌های تنبیهی بر کالاهای وارداتی مانند تخم‌مرغ، پیاز و روغن پخت و پز اضافه کرده و مالیات بر طیف وسیعی از کالاها و خدمات را افزایش می‌دهد.

منتقدان همچنین به فساد و سوءمدیریت بودجه دولتی اشاره کرده و سبک زندگی مجلل و هزینه‌های گزاف را که به گفته آنها مشخصه دولت روتو است (که از سال۲۰۲۲ بر سر کار بوده) مقصر دانستند. رئیس‌جمهور اکنون دو هفته فرصت دارد تا این قانون را امضا کند یا برای اصلاحات به پارلمان بازگرداند. جوانان کنیایی که به تقویت اعتراضات کمک کرده‌اند، گفتند که جنبش آنها فراتر از طبقات، قبیله و نژاد است. برخی از معترضان در اجتماعات عمومی و عبادتگاه‌ها با مقامات روبه‌رو شده‌اند و تابوت‌هایی را به دفاتر قانون‌گذارانی که از این قانون حمایت می‌کنند، برده‌اند. «موچیری مایک» یک خالق محتوای ۲۵ساله گفت: «سیاستمداران برای مدت طولانی قدرت، انرژی و اشتیاق ما را دست کم گرفته‌اند. ما اکنون سوال می‌پرسیم و پاسخ می‌خواهیم ​​و آنها از وقوع این انقلاب در آستان خانه‌هایشان شگفت‌زده هستند.» با گسترش اعتراضات در روز سه‌شنبه، تظاهرات‌کنندگان خود را در پرچم کنیا پوشانده، سوت‌ها و شیپورهای پلاستیکی زده و شعار می‌دادند: «روتو باید برود.» در ناکورو، حدود ۱۰۰مایلی شمال غربی نایروبی، آنها خیابان‌ها را با لاستیک‌های سوزان مسدود کرده و فریاد زدند: «رد کن» که اشاره‌ای است به هشتگی که جنبش ضد مالیات را در رسانه‌های اجتماعی تقویت کرده است.