پرخاشگری جنایتکار در دادگاه

عکس:‌ AFP گزارش

راتکو ملادیچ پس از جر و بحث با قاضی از دادگاه اخراج شد

گروه بین‌الملل- راتکو ملادیچ، فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی، امروز به دلیل جر و بحث با قاضی دادگاه رسیدگی به پرونده جرایم جنگی علیه او از تالار دادگاه اخراج شد.

پس از آنکه ژنرال ملادیچ جریان دادگاه را بارها مختل کرد، رییس دادگاه دستور داد که او را به بیرون منتقل کنند.

ملادیچ دیروز حاضر نشد به سوالات دادگاه در مورد اتهامات وارد شده علیه او پاسخ دهد و رییس دادگاه به نیابت از سوی متهم، اتهامات وارده را رد کرد و دستور داد تا محاکمه بر این اساس ادامه یابد. راتکو ملادیچ ۶۹ ساله اواخر ماه مه پس از ۱۶ سال در روستای لازاروو در شمال بلگراد دستگیر شد.

او به علت کشتار ۷۵۰۰ مرد مسلمان بوسنیایی در سال ۱۹۹۵ در سربرنیتسا متهم به نسل کشی شده است.

دادستان دادگاه رسیدگی به جرایم جنگی در لاهه، ملادیچ را به ارتکاب جرایمی از جمله نسل کشی و جنایت علیه بشریت در جریان جنگ داخلی بوسنی در دهه ۱۹۹۰ متهم کرده و گفته است فجایعی که راتکو ملادیچ مرتکب شد «ملتی را دوپاره کرد.» دیروز در جریان دادگاه، ملادیچ چند بار سعی کرد صحبت کند، اما آلفونس اوری، قاضی دادگاه به او گفت تا زمانی که به او اجازه داده نشده است، سخن نگوید.

اما پس از این که ملادیچ چند بار بدون نوبت صحبت کرد و با تماشاچیان ارتباط برقرار کرد، قاضی دستور داد تا او را از دادگاه بیرون ببرند. فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی تقاضا کرد تا به جای وکلای تسخیری تعیین شده توسط دادگاه، راسا وکلای مدافع خود را برگزیند، اما درخواست او از سوی دادگاه رد شد. قاضی گفت او در زمان مقرر، درخواست خود را مطرح نکرده بود. هنگامی که قاضی اوری، اتهامات ملادیچ را قرائت می‌کرد، او فریاد زد: «نه، نه، من بدون وکیل خودم گوش نمی‌کنم.» او سپس گوشی‌هایش را برداشت و به این وسیله، نشان داد که علاقه‌ای به دنبال کردن ترجمه جریان محاکمه ندارد.

ملادیچ سپس گفت: «شما که هستید؟ به من اجازه نفس کشیدن نمی‌دهید.» پیش از آنکه ملادیچ به بیرون دادگاه هدایت شود، یک بار دیگر رو به سوی قاضی فریاد زد: «شما می‌خواهید تیم دفاعیم را به من تحمیل کنید. این چه دادگاهی است؟» فرمانده سابق ارتش صرب‌های بوسنی همچنین در دادگاه حاضر نشد کلاهش را از سر بردارد و بارها با حرکات دست و نشان دادن انگشت شست به تماشاچیان، جریان دادگاه را مختل کرد. ملادیچ هر بار که توانست، سخنان قاضی را قطع کرد و وقتی قاضی خواندن اتهامات او را آغاز کرد، دستانش را بالا برد و جیغ زد. از سوی دیگر، مادران خانواده‌های قربانیان سربرنیتسا هم شروع به جیغ زدن کردند و گفتند او مسلمانان را کشته است.

ادعانامه دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی در لاهه ملادیچ را به نسل‌کشی، شکنجه، قتل، اخراج اجباری، اعمال غیر انسانی، ارعاب، آدم‌ربایی و دست داشتن در «پاکسازی کامل» مسلمانان از بوسنی به منظور ایجاد «بوسنی کبیر» متهم کرده است.