گروه بین‌الملل- دیروز، دوشنبه، اکثر بورس‌های جهان رشد کردند. زیرا گزارش رشد بخش تولیدی آمریکا این امید را به وجود آورد که کندی رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان موقتی خواهد بود. در آغاز معاملات اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد رشد کرد و به ۴۷/۵۹۹۵ واحد رسید. شاخص داکس آلمان کمتر از ۱/۰ درصد افزایش یافت و به ۹۱/۷۴۱۹ واحد رسید. شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه اندکی افت کرد و به ۲۳/۴۰۰۶ واحد رسید. وال‌استریت به مناسبت تعطیلی روز استقلال بسته بود. در آسیا، شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن یک درصد جهش کرد و به ۰۹/۹۹۶۵ واحد رسید. این شاخص در اوایل روز برای اولین‌بار از ۵ مه، به سطح مهم ۱۰ هزار واحد رسید.

پس از آن که شاخص فعالیت تولیدی موسسه مدیریت عرضه مطابق با پیش‌بینی‌ها بود، خوش‌‌بینی درمورد بهبود شرایط اقتصادی آمریکا موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران شد. ارزش سهام شرکت‌های صادرکننده بیشترین افزایش را در میان شرکت‌های تشکیل دهنده شاخص نیکی داشت. ارزش سهام شرکت هوندا موتورز ۵/۳ درصد جهش کرد. ارزش سهام شرکت تویوتا موتورز ۵/۱ درصد افزایش یافت.

ارزش سهام شرکت پاناسونیک یک درصد رشد کرد. شاخص کاسپی کره‌جنوبی ۹/۰ درصد افزایش یافت و به ۳۰/۲۱۴۵ واحد رسید و ارزش سهام شرکت هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۷/۱ درصد جهش کرد و به ۴۷/۲۲۷۷۰ واحد رسید. بورس سرزمین اصلی چین نیز با افزایش روبه‌رو شد. زیرا به گفته تحلیل‌گران، سرمایه‌گذاران سخنان وانگ چیشان، معاون نخست‌وزیر این کشور را مبنی بر کندی رشد اقتصادی و توقف رشد بخش غیر تولیدی نشانه‌ای از تسهیل سیاست پولی تفسیر کردند. شاخص شانگهای کامپوزیت ۹/۱ درصد رشد کرد و به ۸۲/۲۸۱۲ واحد رسید. شاخص شنزن کامپوزیت ۳/۲ درصد جهش کرد و به ۹۱/۱۱۸۸ واحد رسید. بورس‌های استرالیا،سنگاپور،تایوان و اندونزی نیز افزایش یافتند. شاخص ست تایلند ۸/۴ درصد جهش کرد و به ۲۷/۱۰۹۱ واحد رسید.

زیرا حزب مورد حمایت تاکسین شیناواترا، نخست‌وزیر مخلوع این کشور، پیروز انتخابات شد. این انتخابات یک سال پس از سرکوب حامیان شیناواترا در خشن‌ترین درگیری‌های این کشور طی ۲۰ سال گذشته، برگزار شد. روز جمعه، افزایش غیرمنتظره شاخص فعالیت تولیدی موسسه مدیریت عرضه آمریکا موجب شد شاخص‌های وال‌استریت بهترین رشد هفتگی را ظرف دو سال گذشته ثبت کنند. در این روز شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۴/۱ درصد رشد کرد و به ۷۷/۱۲۵۸۲ واحد رسید. این شاخص طی هفته ۴/۵ درصد جهش کرد. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴/۱ درصد افزایش یافت و به ۶۷/۱۳۳۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزت ۵/۱ درصد جهش کرد و به ۰۳/۲۸۱۶ واحد رسید.