ماموریت نجات انجام شد

«مارک لندلر» در گزارش ۲۱ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، در حقیقت، استارمر خیلی بیشتر از این کمپین شش‌هفته‌ای «گلدان مینگ» را حمل کرده است. او بیش از ۱۸ماه است که از پیشتازی دو رقمی حزبش در نظرسنجی‌ها مراقبت کرده و به‌طور روشمند حزب کارگر را به‌عنوان یک جایگزین معتبر چپ میانه به جای محافظه‌کاران دچار شکاف، نامنظم و گاهی افراطی مطرح کرده است. این نقطه اوج یک پروژه چهارساله خارق‌العاده است که در آن استارمر، ۶۱ساله، سلف چپ‌گرای خود، جرمی کوربین و وفادارانش را پاک‌سازی کرد؛ به دنبال یهودی‌ستیزی‌ای رفت که صفوف حزب را آلوده کرده بود و سیاست‌های اقتصادی و امنیت ملی خود را به مرکز نزدیک کرد.

«استیون فیلدینگ» استاد بازنشسته تاریخ سیاسی در دانشگاه ناتینگهام گفت: «زمانی که او برای اولین‌بار در سال۲۰۲۰ رهبر شد، کار خود را بر این گذاشت که تمام نکات منفی را که مانع از رای دادن مردم به حزب کارگر در سال۲۰۱۹ می‌شد، بردارد.» در نتیجه، «او توانسته مجموعه رای‌دهندگان را گسترش دهد.» «رابرت فورد» استاد علوم سیاسی در دانشگاه منچستر می‌گوید: «چهار سال پیش، استارمر اساسا کوربینیسم را با چهره‌ای انسانی ارائه می‌کرد و [اکنون] او همه اینها را کنار گذاشته است. وی به مرکز شیفت کرده زیرا مشوق‌ها به آنجا رفته و مخاطبان هم به آنجا رفته‌اند.»

وسوسه‌انگیز است که بازسازی حزب کارگر توسط استارمر با بلر در دهه۱۹۹۰ مقایسه شود. هر دو حزب خود را از «برهوت سیاسی» بیرون آوردند و آن حزب را به‌عنوان حزبی دوستدار کسب‌وکار تغییر دادند که بیشتر درباره فرصت‌های اقتصادی بود تا لیبرالیسم مالیاتی و هزینه کردن یا توزیع مجدد ثروت به سبک سوسیالیستی. حزب «کارگر جدید» بلر پیوندهای بین حزب و اتحادیه‌های کارگری را سست کرد؛ همان‌طور که استارمر تعهد کوربین به ملی کردن مجدد شبکه انرژی بریتانیا را نادیده گرفت (اگرچه حزب کارگر قصد دارد یک شرکت دولتی جدید به نام Great British Energy  ایجاد کند تا سرمایه‌گذاری در انرژی پاک را تحریک کند).

با این حال، تحلیلگران می‌گویند که تفاوت‌های عمیقی بین «کارگر جدید» ۱۹۹۷ و حزب کارگر امروز وجود دارد. بلر به‌عنوان یکی از پیام‌آوران اقتصاد جهانی که معتقد بود دولت نباید در بازارها مداخله کند، مبارزات انتخاباتی خود را آغاز کرد. استارمر رویکرد بسیار فعال‌تری را اتخاذ کرده و استدلال می‌کند که نقش دولت قوی برای تامین امنیت اقتصادی برای طبقه کارگر حیاتی است. امنیت شعاری است که از طریق پیام‌های کارگری، از اقتصاد گرفته تا مهاجرت و امنیت ملی، جریان دارد. این منعکس‌کننده دیدگاه استارمر از جهانی است که از زمان بحران مالی۲۰۰۹ به لحاظ اقتصادی آشفته‌تر و از زمان حمله روسیه به اوکراین از نظر ژئوپلیتیک خطرناک‌تر شده است.

استارمر در اولین سخنرانی مبارزات انتخاباتی خود در ماه گذشته در شهر ساحلی لنسینگ گفت: «بنیاد هر دولت خوب، امنیت اقتصادی، امنیت مرزی، امنیت ملی است. این پایه و بستری است که مانیفست ما و اولین قدم‌های ما بر آن ساخته خواهد شد.» پروفسور فیلدینگ گفت که تضاد بین استارمر و بلر شبیه به تقابل بین رئیس‌جمهور سابق بیل کلینتون (که فضایل تجارت آزاد و اقتصاد جهانی را موعظه می‌کرد) و بایدن است که از معاملات تجاری به نفع سرمایه‌گذاری‌های جدید گسترده در زیرساخت‌های آمریکا اجتناب کرده است.