گروه بین‌الملل- «ملک عبدالله دوم» پادشاه اردن دستور تغییر کابینه دولت و انتصاب وزیران جدید را صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، در تغییرات اعمال شده توسط پادشاه اردن، «سعد هایل سرور» وزیر کشور اردن، جای خود را به «ماذن ساکت» داد که شخصیت میانه‌رویی به شمار می‌رود. اپوزیسیون اردن، سرور را مسوول مقابله‌ خشونت‌آمیز پلیس با تظاهرکنندگان می‌داند. همچنین سرور متهم است که به «خالد شاهین» یکی از تجار اردنی که به فساد مالی محکوم شده بود، اجازه‌ فرار از کشور داده است.

«عبدالله ابورومان» مدیر اداره‌ ممیزی نیز به سمت وزیر اطلاعات منصوب شد.

از شش ماه قبل تا کنون، تظاهرکنندگان در اردن خواهان حق مشارکت سیاسی، کاهش بهای مواد غذایی و مبارزه‌ قاطع با تورم بالا در کشور هستند.

در هفته‌های گذشته در اردن، سه وزیر کابینه ناچار به کناره‌گیری شده بودند. دو تن از آنان در رابطه با فرار خالد شاهین از اردن استعفا کردند و نفر سوم سمت خود را در اعتراض به تصویب یک قانون مطبوعاتی جنجالی واگذار کرد.

بر اساس این گزارش، «معروف البخیت» نخست‌وزیر اردن نیز که متهم به فساد مالی است، برای استعفا تحت فشار قرار دارد. پیش از این، یک کمیسیون پارلمانی به نقش بخیت در یک رسوایی مالی رسیدگی کرد ولی او را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

همچنین دوشنبه گذشته استیضاح بخیت در پارلمان اردن ناکام ماند و او توانست از پارلمان رای اعتماد بگیرد. فقط ۵۰ نماینده‌ پارلمان به او رای عدم اعتماد دادند، در حالی که برای عزل بخیت از پست نخست‌وزیری، رای ۸۰ نماینده مورد نیاز بود.

طبق این گزارش، معترضان خشمگین اردنی روز پنجشنبه در برابر پارلمان این کشور اجتماع و اقدام به پرتاب تخم‌مرغ به سوی ساختمان پارلمان کردند. آنان خواهان کناره‌گیری نخست‌وزیر اردن و دیگر اعضای کابینه شدند.