تنش‌های فزاینده در مرز لبنان

«افرات لیونی» و «یوان وارد» در گزارش ۱۲ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، به گفته یک مقام ارشد اطلاعاتی لبنان که خواست نامش فاش نشود، این فرمانده «طالب سامی عبدالله» نام داشت که به «ابوطالب» معروف بود و یکی از رده بالاترین فرماندهان میدانی حزب‌الله لبنان بود که طی درگیری‌های هشت‌ماهه به شهادت رسید. حزب‌الله با اشاره به ارشدیت عبدالله، در اقدامی نادر عکسی از او را در کنار «وسام حسن الطویل» یک فرمانده عالی‌رتبه در واحد رضوان (که در ماه ژانویه در یک حمله شهید شد) منتشر کرد.

این مقام لبنانی گفت که حمله رژیم صهیونیستی به روستای «جویا» در جنوب لبنان در اواخر روز سه‌شنبه، سه رزمنده دیگر حزب‌الله را در کنار عبدالله به شهادت رساند. رادیو ارتش اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۱۵۰موشک در واکنشی آشکار از سوی حزب‌الله به شمال اسرائیل شلیک شد و حزب‌الله اعلام کرد که به مجموعه‌ای از پایگاه‌های نظامی، از جمله در کوه مرون (منطقه‌ای که یک ایستگاه رادار نظامی در آن واقع شده است) در پنج مایلی جنوب مرز اسرائیل و لبنان حمله کرد. حزب‌الله همچنین اعلام کرد که یک کارخانه اسلحه‌سازی متعلق به «پلسان»، تولید کننده خودروهای زرهی مورد استفاده ارتش اسرائیل را هدف قرار داده است. به گفته ارتش اسرائیل، هنوز گزارشی از تلفات جانی در دست نیست.حزب‌الله، طی بیشتر از ۸ماه گذشته با اسرائیل درگیر بوده است.

این درگیری‌ها باعث شده است بیش از ۱۵۰هزار نفر در هر دو سوی مرز خانه‌های خود را ترک کنند. اما شدت حملات در ماه جاری در بحبوحه تهدید مقامات اسرائیلی مبنی بر هماهنگی در بالاترین سطوح برای پیگیری اقدامات نظامی بیشتر، افزایش یافته است. اسرائیل فرماندهان حزب‌الله را با هدف عقب راندن این گروه به شمال رودخانه لیتانی در لبنان هدف قرار داده است، به این امید که از حملات فرامرزی جلوگیری کند و در نهایت به غیرنظامیان اسرائیلی که در اثر جنگ آواره شده‌اند، اجازه دهد به خانه‌های خود بازگردند. برخی از کارشناسان درباره اینکه آیا ترورهای هدفمند می‌تواند این هدف را محقق کند یا خیر ابراز تردید کرده‌اند.

طالب عبدالله copy

هفته گذشته بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جریان سفر به شمال اسرائیل و پس از رگبار راکت‌های حزب‌الله که آتش‌سوزی‌های چند روزه را به دنبال داشت، تهدید کرد که «اقدامی بسیار شدید» برای «بازگرداندن امنیت به شمال» لازم است. در نشانه‌ای از تشدید درگیری، اسرائیل هفته جاری به عمق بیشتری از لبنان از زمان آغاز جنگ غزه حمله کرد و منطقه ای را در امتداد مرز شمال شرقی این کشور با سوریه هدف قرار داد. نتانیاهو گفت: «هرکس فکر می‌کند می‌تواند به ما صدمه بزند و ما با بی‌عملی نظاره‌گر خواهیم بود مرتکب اشتباه بزرگی شده است.» در هفته‌های اخیر، حزب‌الله برای اولین‌بار سامانه دفاع موشکی گنبد آهنین اسرائیل را هدف قرار داده است.

حزب‌الله در پاسخ به درخواست‌های حماس برای گشودن جبهه دوم یک روز پس از 7اکتبر، حملات خود را به اسرائیل در 8اکتبر آغاز کرد. حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله گفت که گروهش در تلاش است تا نیروهای اسرائیلی را در امتداد مرز زمین‌گیر و توانایی آن برای حمله به حماس در غزه محدود کند. حزب‌الله می‌گوید که بیش از 300رزمنده‌اش در دور اخیر درگیری با اسرائیل شهید شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید که حدود 80غیرنظامی لبنانی کشته شده‌اند. در اسرائیل مقامات می‌گویند که 19پرسنل امنیتی و حداقل 8غیرنظامی کشته شده‌اند. «وسیم سیف‌الدین» هم در گزارش 12ژوئن در آناتولی نوشت، ابوطالب 55ساله و یکی از رده بالاترین فرماندهان حزب‌الله بود که از 7اکتبر به این‌سو شهید شده‌اند. او بر این باور است که از 8اکتبر به این‌سو که حملات حزب‌الله به اسرائیل آغاز شد، این گروه حدود 340نفر از نیروهای خود را از دست داده است.