آتش‌بس در تعلیق

اما هیچ‌کدام نگفتند که به‌طور رسمی این پیشنهاد را که ماه گذشته در سخنرانی بایدن مطرح شد و مبنای رای ۱۴ بر صفر در روز دوشنبه در شورای امنیت بود، پذیرفته است. یک مقام اسرائیلی در بیانیه‌ای گفت که این پیشنهاد «اسرائیل را قادر می‌سازد» تا به اهداف جنگی خود از جمله از بین بردن قابلیت‌های حماس و آزادی همه گروگان‌ها در غزه «دست یابد». اما این مقام که می‌توان به شرط مخفی ماندن نامش از او نقل قول کرد، از گفتن اینکه آیا اسرائیل این توافق را می‌پذیرد یا خیر کوتاهی کرد. بنیامین نتانیاهو نیز بارها از اتخاذ موضع قاطع درباره این طرح خودداری کرده است. «حسام بادران» یکی از مقامات ارشد حماس گفت که این گروه به‌رغم «عدم موضع شفاف و علنی» از سوی اسرائیل با این پیشنهاد «برخورد مثبت» داشته است. پیش‌تر در روز سه‌شنبه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که سرنوشت این توافق به دست یحیس سنوار، رهبر ارشد حماس در غزه است که نگفته آیا از آن حمایت می‌کند یا خیر؟ بادران در پیامی گفت: «همه طرف‌های درگیر و دنبال‌کننده مذاکرات می‌دانند: نتانیاهو تنها مانع دستیابی به توافقی است که به جنگ پایان می‌دهد.»

بیانیه‌ها شفافیت کمی درباره سرنوشت پیشنهاد آتش‌بس ارائه کردند. رای ۱۴ بر صفر در شورا در حمایت از این پیشنهاد در حالی صورت گرفت که بلینکن در هشتمین سفر خود به خاورمیانه در زمان جنگ با رهبران اسرائیل دیدار کرد تا حماس و اسرائیل را تحت فشار قرار دهد که با آتش‌بس موافقت کنند. حماس و یک گروه متحدش، یعنی جهاد اسلامی فلسطین بعدا بیانیه‌ای صادر کردند و گفتند که پاسخ خود را به قطعنامه سازمان ملل به مصر و قطر داده‌ اما نگفتند که آن را پذیرفته‌اند. آنها بر تقاضای خود برای عقب‌نشینی اسرائیل و آمادگی خود برای مذاکره تاکید کردند؛ نکاتی که قبلا بارها بیان کرده بودند. قطر و مصر به‌عنوان واسطه بین اسرائیل و حماس عمل می‌کنند.

یک مقام آگاه از مذاکرات گفت که این پاسخ، اصلاحاتی را در طرح آتش‌بس پیشنهاد می‌کند؛ از جمله جدول زمانی قطعی نه تنها برای یک آتش‌بس کوتاه‌مدت، بلکه برای یک آتش‌بس دائمی و برای عقب‌نشینی کامل اسرائیل. این با توافق سه مرحله‌ای که اسرائیل پیشنهاد کرد (و شورای امنیت آن را تایید و پرزیدنت بایدن بر اجرای آن فشار آورد) متفاوت است.

بلینکن در صحبت با خبرنگاران در تل آویو، به دنبال این بود که مسوولیت را مستقیما بر عهده سنوار، مقام ارشد حماس در غزه بگذارد و از او بپرسد که آیا این گروه با پذیرفتن این توافق، در راستای منافع مردم فلسطین عمل خواهد کرد یا خیر؟ بلینکن گفت که تضمین‌های صریحی از نتانیاهو در جلسه روز دوشنبه‌اش با وی دریافت کرده است که از این پیشنهاد حمایت می‌کند. نتانیاهو گفته است که هیچ توافقی که جنگ را قبل از نابودی توان نظامی و حکومتی حماس به پایان برساند، نمی‌پذیرد؛ آن هم در شرایطی که کارشناسان درباره دستیابی به اهداف جنگی آن تردید دارند.

گزارشگران نیویورک‌تایمز همچنین در بخش دیگری از گزارش خود افزودند، یک مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، گفت که تیم مذاکره‌کننده اسرائیل نسخه‌ای از پاسخ حماس به توافق پیشنهادی را از طریق میانجی‌گران قطری و مصری دریافت کرده است و آن را به منزله رد توافق ارائه‌شده از سوی رئیس‌جمهور بایدن توصیف کرده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده پاسخ حماس را دریافت کرده است؛ اما تا بررسی کامل آن از بحث درباره جزئیات خودداری می‌کند. کربی گفت: «ما در حال ارزیابی آن هستیم.»