به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، در این برنامه قرار است مهاجرت غیرقانونی را تا حد زیادی سرکوب کند. اگر در سال۲۰۲۵ به قدرت بازگردد، ترامپ در حال برنامه‌ریزی گسترده‌ای برای سرکوب مهاجران است و قصد دارد به‌صورت دسته‌جمعی آنها را اخراج کند. استفان میلر، مشاور ارشد مهاجرتی ترامپ گفت که دولت دوم ترامپ به دنبال افزایش ۱۰برابری حجم اخراج‌ها به بیش از یک‌میلیون نفر در سال است. گفته می‌شود در دوره جدید ریاست‌جمهوری او، تعداد ماموران اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده برای حمله به مهاجران غیر قانونی افزایش خواهد یافت. او قصد دارد ماموران فدرال و گارد ملی را به کنترل مهاجرت بازگرداند. او همچنین امکان استفاده از نیروهای فدرال را برای دستگیری مهاجران فراهم می‌کند. برنامه دیگر او درخصوص مهاجران این است که اردوگاه برای بازداشت مهاجران تاسیس کند. تیم ترامپ قصد دارد از بودجه نظامی برای ایجاد «تاسیسات گسترده نگهداری» برای بازداشت مهاجران در حین پیشرفت پرونده‌های اخراج آنها استفاده کند.

او قصد دارد قرارداد با «کشور سوم امن» را با کشورهای آمریکای مرکزی احیا کند و آنها را به آفریقا و جاهای دیگر گسترش دهد. هدف این است که افراد متقاضی پناهندگی را به کشورهای دیگر بفرستند. او قصد دارد برنامه پناهندگان کشور را به حالت تعلیق درآورد و بار دیگر ورود مسافران از کشورهای عمدتا مسلمان را ممنوع کند. درنهایت دولت او اعلام خواهد کرد، فرزندانی که از والدینی بدون مدرک متولد می‌شوند، حق شهروندی ندارند و صدور اسنادی مانند کارت تامین اجتماعی و گذرنامه برای آنها را متوقف می‌کند.

استفاده از بازوی دادگستری علیه دشمنانش

ترامپ اعلام کرده است که از اختیارات ریاست‌جمهوری برای انتقام گرفتن از دشمنان مورد نظر خود استفاده خواهد کرد. متحدان او یک راهکار قانونی برای حذف استقلال وزارت دادگستری از رئیس‌جمهور پیشنهاد کرده‌اند. به ترامپ پیشنهاد کرده‌اند که او به‌عنوان رئیس‌جمهور، وزارت دادگستری را تحت فشار قرار دهد تا درباره دشمنانش تحقیق کند.  در صورت انتخاب مجدد، او متعهد شده است که یک دادستان ویژه را برای «پیگیری» اقدامات بایدن و خانواده‌اش منصوب کند. او با استناد به سابقه کیفرخواست‌های خود اعلام کرده است که اگر دوباره رئیس‌جمهور شود و کسی او را به چالش سیاسی بکشد، می‌تواند بگوید: «بروید و آنها را متهم کنید.» کش پاتل، یکی از افراد مورد اعتماد ترامپ تهدید کرده است که در صورت بازگشت ترامپ به قدرت، خبرنگاران را برای پیگرد قانونی هدف قرار خواهد داد. کمپین او اما بعدا سعی کرد که ترامپ را از این نوع اظهارنظرها دور کند.

افزایش قدرت ریاست‌جمهوری

دونالد ترامپ و همکارانش هدف گسترده‌ای برای تغییر توازن قوا از طریق افزایش اختیارات رئیس‌جمهور بر هر بخشی از دولت فدرال که در حال حاضر مستقل از کاخ سفید عمل می‌کنند، دارند. کنگره آژانس‌های نظارتی مختلفی را ایجاد کرده است تا مستقل از کاخ سفید فعالیت کنند. اما ترامپ قول داده است که آنها را تحت کنترل ریاست‌جمهوری درآورد و یک دعوای بالقوه حقوقی را راه‌اندازی کند. او قول داده است که به سیستمی بازگردد که تحت آن رئیس‌جمهور این قدرت را داشته باشد تا راسا تصمیم بگیرد کدام پول خرج شود و کدام پول خرج نشود، حتی اگر کنگره به آن رای داده باشد.  

در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ، او فرمان اجرایی صادر کرد که اخراج مقامات حرفه‌ای و جایگزینی آنها با افراد وفادار را آسان‌تر می‌کرد. بایدن آن را لغو کرد؛ اما ترامپ گفته است که در دوره دوم آن را دوباره به‌کار خواهد گرفت. ترامپ نیروی کار حرفه‌ای در آژانس‌های مرتبط با امنیت ملی و سیاست خارجی را به‌عنوان «دولت پنهان شیطانی» که قصد نابودی کشور را دارند، تحقیر کرده است.وکلای انتصابی سیاسی در دولت اول ترامپ گاهی اوقات به پیشنهادهای کاخ سفید اعتراض می‌کردند. چند تن از نزدیک‌ترین مشاوران او اکنون وکلایی را بررسی می‌کنند که به نظر می‌رسد پذیرش بیشتری در برابر نظریه‌های حقوقی تهاجمی وی دارند.