محمود فاضلی copy

وی درباره آموزش 4500 نظامی اوکراینی از سوی مربیان فرانسوی نیز تاکید کرد «آنچه ما پیشنهاد می‌کنیم آموزش نظامی این تعداد از سربازان اوکراینی و تجهیز آنان و تامین مهمات و اسلحه برای آنان است که به آنها اجازه می‎دهد از خاک کشورشان دفاع کنند. اعزام مربیان نظامی ‌به اوکراین نباید تابو باشد. خاک اوکراین در خدمت حاکمیت این کشور است. بحث بر سر آموزش این سربازان در منطقه جنگی نیست. ولی مثل همیشه ما باید در هنگام وجود چالش راه‎حل ارائه کنیم.» به اعتقاد مکرون برای پاسخ به این چالش، وزیر دفاع اوکراین از متحدان اروپایی‎اش با نامه‎ای رسمی درخواست کرده است که مربیان نظامی‌ به خاک اوکراین فرستاده شوند تا آموزش سربازان اوکراینی سریعا آغاز شود.

روسای جمهوری فرانسه و اوکراین توافق‌نامه‌ جدید خود را به ارزش 650 میلیون یورو به صورت وام و کمک‎های بلاعوض به اوکراین امضا کردند. این کمک‎ها برای زیرساخت‎های آسیب دیده در اثر حملات روسیه هزینه خواهند شد. به گفته الیزه، توافق‌نامه اول به آژانس فرانسوی توسعه (AFD) اجازه می‎دهد از یک کمک 400 میلیون یورویی به‎صورت وام و 50 میلیون یورو کمک بلاعوض تا سال 2027 بهره برده و فعالیت‌های خود را در اوکراین توسعه دهد. این کمک‎ها به آژانس فرانسوی توسعه اجازه می‎دهد در حمایت از انجمن‌های محلی اوکراینی فعال شود و همچنین در نقش «مکمل» با دیگر وام‌دهندگان به اوکراین عمل کند. زمینه‌های اولویت‌دار بخش‎های انرژی، حمل‌ونقل و حمایت از توسعه ظرفیت‌های اداری را شامل می‌شوند. توافق‌نامه دوم نیز شامل 200 میلیون یورو مختص حمایت از شرکت‎های فرانسوی است که می‌خواهند در اوکراین در زمینه انرژی، آب، حمل‌ونقل، بهداشت محیط و آب و کشاورزی که در اثر حملات روسیه آسیب دیده‎اند، فعال شوند.

«تیه‌ری بورخارد» رئیس ستاد کل ارتش فرانسه اخیرا نامه‌ای به آمریکا و ۱۰ کشور اروپایی از جمله انگلیس، لهستان، هلند، سه کشور عضو بالتیک، دانمارک و سوئد ارسال و از این کشورها دعوت کرده تا در ائتلاف پیشنهادی مکرون شرکت کنند. مکرون همچنان در تلاش است تا این ماموریت آموزشی را زیر چتر ماموریت آموزشی اتحادیه اروپا در اوکراین (EUMAM) انجام دهد.

مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه می‌خواهد ائتلافی برای اعزام مربیان نظامی غربی به منطقه جنگی آینده ایجاد کند .او اخیرا گفته بود: «چند شریک قبلا با این مساله توافق کرده‌اند. ما تنها نیستیم و در روزهای آینده این ائتلاف را راه‌اندازی خواهیم کرد.» به‎گفته مکرون ما با روسیه در جنگ نیستیم. دنبال تشدید تنش هم نیستیم، اما هدف‌مان این است که با هر چه در توان داریم به اوکراین برای مقاومت کمک کنیم. او اخیرا اعلام کرد که پاریس برای کی‌یف جنگنده «میراژ ۲۰۰۰» ارسال خواهد کرد و به خلبانان اوکراینی آموزش می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود که خلبانان اوکراینی تا پایان سال برای پرواز با این جنگنده‌ها‌ آماده خواهند شد. نیروهای فرانسوی تاکنون حدود ۱۰ هزار نیروی اوکراینی را در فرانسه و سایر کشورهای ناتو آموزش داده‌اند. لیتوانی و استونی نیز به‌طور علنی اعلام کرده‌اند که به اعزام مدرس نظامی به اوکراین تمایل دارند.

httpsd1e00ek4ebabms.cloudfront.n copy

جان کربی، مدیر ارتباطات شورای امنیت ملی آمریکا در حاشیه سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به فرانسه گفته بود، واشنگتن از ابتدا به صراحت اعلام کرده که نمی‌خواهد سربازان آمریکایی را به اوکراین بفرستد. تاکنون چنین بوده و در آینده نیز چنین خواهد بود.» در بروکسل نیز در برابر ایده‌های پاریس مقاومت‌هایی وجود دارد. اکثر کشورهای اتحادیه اروپا مخالف حضور نیروها برای آموزش در اوکراین هستند. آلمان، ایتالیا و اسپانیا نگرانند که آموزش در محل، خطر بزرگی برای تشدید تنش باشد و می‌تواند غرب را بیشتر وارد جنگ اوکراین کند. وزیر خارجه مجارستان به سخنان مکرون واکنش نشان داده و اعزام نیرو به اوکراین را باعث بروز جنگ جهانی سوم معرفی کرده و مدعی است اگر نیروهای اروپایی و آمریکایی وارد خاک اوکراین شوند، این به معنای آن است که ناتو از یک خط قرمز عبور کرده است.

ماتئو سالووینی، معاون نخست‌وزیر ایتالیا نیز اظهارات مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه درباره اعزام نیروهای نظامی ‌به جبهه‌های جنگ اوکراین را خطرناک می‎داند و بر این اعتقاد است که مکرون باید خودش را معالجه کند. اگر این دو نفر این قدر علاقه به جنگیدن دارند، همین فردا خودشان به جبهه‌ها بروند. منتظرشان هستند. مکرون برای ایتالیا و قاره ما خطرناک محسوب می‌شود. مقامات روس نیز هشدار داده‌اند که هر نوع نیروی نظامی خارجی در اوکراین، اهدافی مشروع برای نیروهای روس خواهند بود و نوع وظایف محوله یا موقعیت اعزامی آنها هیچ تفاوتی در این موضوع ایجاد نخواهد کرد. پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه همایش بین‎المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ اعلام کرد که مسکو حملات به خاک روسیه با مشارکت کشورهای غربی را به عنوان مداخله مستقیم آنها در جنگ علیه روسیه تلقی خواهد کرد.

به باور سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه «همکاران فرانسوی ناگهان شروع به گفتن این موضوع کردند که هیچ مربی فرانسوی در اوکراین وجود ندارد؛ این درست نیست و آنها خود این را می‎دانند.» سیگنال پوتین (رئیس‌جمهور روسیه) درباره ارسال احتمالی تسلیحات روسیه به سایر مناطق جهان در غرب شنیده و درک شده است.