بالا گرفتن انتقادات بین‌المللی از اسرائیل

«افرات لیونی» در گزارش ۷ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش، ادعا کرد که اسرائیل «یک حمله دقیق و مبتنی بر اطلاعات» را علیه «ده‌ها عضو حماس و جهاد اسلامی که در داخل یک مدرسه سازمان ملل پنهان شده بودند» انجام داد. او گفت که برخی از آنها در حملات ۷ اکتبر علیه اسرائیل شرکت داشتند. هاگاری گفت که این عملیات پس از «سه روز مراقبت و رصد» انجام شد و برای تخریب سه کلاس درس در مدرسه‌ای طراحی شد که ارتش اسرائیل معتقد بود حدود ۳۰ شبه‌نظامی در آن اقامت داشتند و عملیات را برنامه‌ریزی می‌کردند.

آمار دقیق تایید نشد، اما وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در این حمله حدود ۴۰ نفر از جمله ۱۴ کودک و ۹ زن جان خود را از دست دادند. آسوشیتدپرس هم اعداد مختلفی را گزارش کرد و به نقل از سردخانه بیمارستان گفت که حداقل ۳۳ نفر از جمله سه زن و ۹ کودک جان خود را از دست داده‌اند. هیچ توضیح فوری برای این اختلاف رقم اعلام نشده است. هاگاری گفت که اسرائیل دو بار حمله به مدرسه را به تعویق انداخت زیرا غیرنظامیان را در منطقه شناسایی کرده بود.

 او در ادامه ادعاهای بدون سند خود گفت: «شبه‌نظامیان داخل مدرسه در حال برنامه‌‌ریزی حملات بیشتری علیه اسرائیلی‌‌ها بودند که برخی از آن حملات قریب‌‌الوقوع بود. ما یک بمب ساعتی را متوقف کردیم.» ارتش اسرائیل برای حمایت از ادعای خود مبنی بر اینکه این حمله به یک هدف نظامی بود، اسامی ۹ نفر از کشته شدگان این حمله را که به گفته آنها با حماس و جهاد اسلامی مرتبط بودند، منتشر کرد. به گفته ارتش اسرائیل، دو نفر از این افراد با حماس و هفت نفر با جهاد اسلامی مرتبط بودند. هاگاری گفت که ارتش در حال کار بر روی شناسایی افراد دیگر است.

بر اساس قوانین بین‌المللی، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیانی که در خصومت‌‌ها شرکت نمی‌‌کنند، جرم است، اما قوانین آسیب‌‌های «تصادفی» و «غیرارادی» - از جمله مرگ غیرنظامیان- را در صورتی که متناسب تلقی شوند، مجاز می‌‌سازد، به این معنی که آسیب‌‌های اتفاقی در مقایسه با مزیت نظامی به دست آمده نمی‌تواند بیش از حد باشد.

 با این حال، کارشناسان می‌گویند که این یک استاندارد تا حدی مبهم و در عین حال قابل تفسیر است. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که حمله اسرائیل به نصیرات «حاکی از شکست» ارتش در «اطمینان از رعایت دقیق قوانین بشردوستانه بین‌المللی، به‌ویژه اصول اساسی تمایز، تناسب و احتیاط در حمله» است.

این دفتر افزود که حتی اگر فلسطینیان مسلح از مدرسه به عنوان پایگاه عملیاتی، همان‌طور که اسرائیل ادعا می‌کند، استفاده کنند، «نقض این اصول را توجیه نمی‌کند». در مقابل هاگاری ادعا کرد که نیروهای اسرائیلی در انجام این حمله از قوانین بین‌المللی پیروی کرده‌‌اند و برخی از رسانه‌‌ها را متهم کرد که در دام تبلیغات حماس افتاده‌‌اند. جان کربی، هماهنگ‌‌کننده شورای امنیت ملی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه در مصاحبه‌‌ای با سی‌‌ان‌‌ان گفت که اسرائیل «کاملا» حق دارد حماس را هدف قرار دهد و مشخص است اما این به اسرائیل کارت سفید نمی‌دهد.

وی گفت که ایالات متحده در حال گفت‌وگو در مورد این حادثه با مقامات اسرائیلی است و به طور مستقل آنچه را که روی داده تایید نکرده است. کربی گفت: «ما برای اطلاعات بیشتر، فرصت بیشتر می‌خواهیم.»