دومینوی شناسایی فلسطین در اروپا روز گذشته پرچم فلسطین در محوطه پارلمان ایرلند برافراشته شد / reuters

به همین دلیل، اسرائیل سفیران خود را از این سه کشور فراخواند و به کنسولگری خود در اسپانیا دستور داد خدمات کنسولی به فلسطینیان در کرانه باختری اشغالی را متوقف کند. سانچز در سخنرانی خود گفت که تصمیم اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین نباید با اسرائیل دشمنی ایجاد کند.«ویلم مارکس» هم در گزارشی از دوبلین در الجزیره نوشت، در کابینه این کشور وزیر امور خارجه و معاون نخست‌وزیر حضور خواهند یافت و درباره تصمیم به رسمیت شناختن کشور فلسطین سخنانی ایراد خواهند کرد. در داخل پارلمان این کشور هم بحثی چندساعته شروع شده است که به سیاستمداران فرصت می‌دهد تا مواضع خود را بیان کنند و بگویند که چرا فکر می‌کنند این امر مهم است.

سایمون هریس، وزیر امور خارجه این تصمیم را هم «سیاسی» و هم یک تصمیم «نمادین» دولت ایرلند می‌داند.«ندا ابراهیم» هم در گزارشی از بیت‌لحم نوشت، اکثریت قریب به اتفاق فلسطینی‌ها در سراسر کرانه باختری اشغالی می‌گویند که نسبت به تصمیم ایرلند، نروژ و اسپانیا برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین خوش‌بین هستند و از آن استقبال می‌کنند. او معتقد است این امر واقعا در اینجا به‌عنوان نمایش حمایت از فلسطینی‌ها و به‌عنوان نمایشی از مخالفت با اسرائیل تلقی می‌شود. آنها امیدوارند دولت‌های بیشتری به این رویکرد ملحق شوند. این گزارشگر می‌گوید، احساسی که اینجا در میان فلسطینی‌ها وجود دارد این است که مردم در سراسر جهان اکنون می‌بینند که اسرائیل با فلسطینی‌ها چه می‌کند.«پل برنان» هم در گزارشی از مادرید نوشت، شناسایی فلسطین اگرچه برای فلسطینی‌ها یک امر مهم و نمادین است و در حافظه تاریخ ثبت خواهد شد؛ اما اسرائیلی‌ها با ناراحتی زیادی از نحوه به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط اسپانیا، نروژ و ایرلند واکنش نشان دادند.

سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا در سخنرانی خود قاطعانه تاکید کرد که این تصمیم مطابق با قطعنامه‌های سازمان ملل است که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا اتخاذ شده است. بنابراین این تصور در برخی زمینه‌ها که اسپانیا، ایرلند و نروژ به نوعی به تنهایی این کار را انجام می‌دهند، با واقعیت سازگار نیست. به نوشته برنان، نخست‌وزیر اسپانیا قاطعانه افزود که این تصمیم «علیه کسی» نیست. اسرائیل به‌شدت شکایت کرده که این یک سیاست ضد اسرائیلی است؛ اما سانچز می‌گوید «مطلقا این‌طور نیست.» نخست‌وزیر اسپانیا می‌گوید که این تصمیمی برای صلح است و امیدوار است که ایده آتش‌بس و آزادی اسرا را پیش ببرد.

«اوراس – کیلین» در بخش دیگری از گزارش خود نوشتند، نخست‌وزیر اسپانیا در پایان سخنان خود سه گام فوری را که این کشور می‌خواهد یک کشور فلسطینی قوی ایجاد کند، تشریح کرد: ۱- پایان فوری جنگ در غزه، از جمله آتش‌بس دایمی، ورود کمک‌های بشردوستانه و آزادی اسرا. ۲- روند اصلاحات به رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین. ۳- کنفرانس بین‌المللی صلح برای اجرای راه‌حل دو دولتی.سانچز گفت: «دولت فلسطین باید قابل دوام باشد، کرانه باختری و غزه با یک کریدور به هم متصل شوند و بیت‌المقدس شرقی به‌عنوان پایتخت آن باشد. آنجا باید تحت حکومت قانونی یک مرجع ملی فلسطینی متحد شود.» نخست وزیر اسپانیا برای اینکه دل رهبران اسرائیل را به‌دست آورد افزود، اسپانیا همچنان حماس را یک «سازمان تروریستی» می‌داند. با این حال، وی گفت: «به رسمیت شناختن کشور فلسطین نه تنها برپایه عدالت تاریخی است، بلکه ما را به صلح می‌رساند.»

سانچز copy