پیشتازی رامنی و باچمن در انتخابات ایالت آیوا

اولین انتخابات درون حزبی آمریکا در این ایالت برگزار می‌شود و از جنبه نمادین بسیار مهم است

احسان ابطحی

میت رامنی، نامزد پیشروی جمهوری‌خواهان برای شرکت در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده و خانم میشله باچمن، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در میان دیگر نامزدان این حزب در ایالت آیوا، ایالتی که اولین انتخابات درون حزبی در آن برگزار می‌شود، پیشتاز هستند. به گزارش خبرگزاری رویترز از دی موین، مرکز ایالت آیوا و پرجمعیت‌ترین شهر این ایالت، انتخابات درون حزبی این ایالت مرکزی آمریکا به طور معمول در یک شب بسیار سرد زمستانی برگزار می‌شود و به همین علت میزان مشارکت را به افرادی که به شدت خود را مقید می‌دانند، محدود می‌کند.

انتخابات درون حزبی ایالت آیوا همچنین غربالی برای نامزد‌ها به شمار می‌رود و در آن کاندیدا‌های ضعیف‌ و قدرتمند شناخته می‌شوند.

انتظار می‌رود هر شخصی که بتواند در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان به پیروزی دست‌یابد در ماه نوامبر سال ۲۰۱۲ میلادی با باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده برای راهیابی به کاخ سفید رقابت کند.

در نظر‌سنجی انجام شده در ایالت آیوا از میان کسانی که احتمالا برای تعیین نامزد نهایی جمهوری‌خواهان به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، میت رامنی فرماندار پیشین ایالت ماساچوست، ۲۳ درصد آرا را به دست آورد.

این در شرایطی است که باچمن که از ایالت مینسوتا، یعنی همسایه شمالی ایالت آیوا می‌آید هم ۲۲ درصد آرای رای‌دهندگان احتمالی جمهوری‌خواهان را به خود اختصاص داد. باچمن از نظر مالی به شدت محافظه‌کار است و مورد حمایت جنبش راست‌گرای افراطی حزب چای قرار دارد.

هرمان کین، تاجر آمریکایی هم در این نظر‌سنجی ۱۰درصد آرا را به خود اختصاص داد. ران پاول، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و نیوت گینگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا هر کدام موفق شدند ۷ درصد آرا را به خود اختصاص دهند و این در حالی بود که تیم پاولنتی، فرماندار ایالت مینسوتا ۶ درصد آرا را کسب کرد، در حالی که ریک سنتروم، سناتور پیشین، تنها ۴ درصد آرا را به خود اختصاص داد. همزمان جان هانتسمن که تا چندی پیش سفیر دولت اوباما در چین بود تنها موفق شد ۲ درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

نظر‌سنجی شهر دو موین در گذشته همواره معیاری دقیق در این ایالت کلیدی آمریکا از میزان توزیع آرا بوده‌است و به طور معمول در آغاز رقابت‌های درون حزبی و همزمان با شکل گرفتن آن، ارزیابی درستی از میزان توانایی نامزد‌ها در تبدیل شدن به نامزد نهایی حزبشان داشته‌است. این اولین نظر‌سنجی ایالت آیوا برای انتخابات آینده بود.

نظر‌سنجی اخیر از میان ۴۰۰ نفر از کسانی که احتمالا برای شرکت در انتخابات درون حزبی به پای صندوق‌های رای خواهند رفت، برگزار شد.

موسسه «سلزر اند کو» این نظر‌سنجی را بین ۱۹ تا ۲۲ ژوئن -۲۹ خرداد تا اول تیر- و با مثبت و منفی ۹/۴ درصد، خطا انجام داده‌است.

این در شرایطی است که در انتخابات سال ۲۰۰۸، همین نظر‌سنجی به درستی پیش‌بینی کرد که مایک هاکبی، فرماندار پیشین ایالت آرکانزاس، برنده انتخابات درون حزبی ایالت آیوا خواهد شد و این پیروزی را با اتکا به محافظه‌کاران اجتماعی به دست خواهد آورد.

همین نظر‌سنجی، پیروزی سناتور وقت ایالت ایلینوی، باراک اوباما را هم در انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها پیش‌بینی کرده‌بود.

اوباما سرانجام موفق شد با پیروزی بر سناتور جمهوری‌خواه ایالت آریزونا، جان مک‌کین، برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شود و به عنوان نخستین رنگین پوست تاریخ ایالات‌متحده به کاخ سفید راه یابد.

رامنی که در نظر‌سنجی‌های متعدد انجام شده در سرتاسر ایالات‌متحده به عنوان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان محسوب می‌شود، تاکید کرده‌است که در انتخابات غیر‌رسمی و نمادین ماه اوت در ایالت آیوا شرکت نخواهد کرد.

رامنی با وجود هزینه بسیار گزاف در انتخابات درون حزبی سال ۲۰۰۸ میلادی جمهوری‌خواهان در ایالت آیوا، به طرزی نا‌امیدکننده در جایگاه دوم قرار گرفت.

اولین انتخابات درون حزبی سراسر ایالات‌متحده در ایالت آیوا برای زنده نگه داشتن امید‌های باچمن و پاولنتی که اهل ایالت مینسوتا هستند، بسیار حیاتی است.

باچمن قرار است امروز -دوشنبه- در شهر واترلو واقع در ایالت آیوا نامزدی خود را به طور رسمی اعلام کند. باچمن دوران کودکی خود را در همین شهر سپری کرده ‌است.

این در حالی است که اوایل هفته گذشته، ران پاول از ایالت تگزاس برنده انتخابات غیر‌الزام‌آور کنفرانس جمهوری‌خواهان در ایالت نیو اورلئان شد. هانتسمن هم هفته پیش وارد مبارزات انتخاباتی شد، اما گفت که در مبارزات انتخاباتی آیوا شرکت نخواهد کرد.

با این حال او با قاطعیت مدعی شد که در انتخابات ایالت نیو‌همشایر که هفته پس از انتخابات آیوا برگزار می‌شود، نمایش خوبی از خود نشان خواهد داد.

میدان کارزار جمهوری‌خواهان ممکن است با حضور سارا پیلن، فرماندار پیشین ایالت آلاسکا و ریک پری، فرماندار ایالت تگزاس که هنوز قصد خود را برای شرکت در انتخابات اعلام نکرده‌اند، گسترده‌تر شود.