گروه بین‌الملل- یک مقام آگاه در حزب حاکم یمن اعلام کرد که دیکتاتور یمن روز ۱۷ جولای همزمان با سی‌و سومین سالگرد حاکمیت وی بر کشور، رسما از قدرت کنار می‌رود.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الفجر، منابع آگاه یمن از تلاش‌های آمریکا و عربستان سعودی برای خروج آبرومندانه «علی عبدالله صالح» دیکتاتور یمن از قدرت و اعلام کناره‌گیری رسمی او در ۱۷جولای آتی مصادف با سی‌وسومین سالگرد حاکمیت وی بر کشور خبر دادند. یکی از رهبران برجسته حزب کنگره ملی یمن گفت که صالح در ۱۷ جولای آتی چه به یمن بازگردد و چه در عربستان باقی بماند، قدرت را رسما تحویل خواهد داد تا اقدامات لازم برای انتقال قدرت با تلاش‌‌های آمریکایی و سعودی انجام شود. وی تاکید کرد که زمینه برای خروج صالح از کشور فراهم شده است.

این مقام مسوول حزب حاکم یمن که خواست نامش فاش نشود، با تایید اعمال فشارهای سعودی و آمریکایی بر طرف‌های سیاسی، نظامی و قبایل یمن گفت که آنها به‎دنبال راهکاری برای برون‏رفت از بحران جاری در یمن و تضمین خروج آبرومندانه صالح از قدرت هستند.

طبق این گزارش، آمریکا با آغاز انقلاب مردمی تلاش می‌کرد تا صالح را متقاعد کند طرح انتقال قدرت که با همکاری شورای همکاری خلیج فارس تدوین شده بود را امضا کند ولی صالح هر بار به بهانه‌ای از این عمل طفره می‌رفت.

تا اینکه طی حمله به کاخ ریاست‌جمهوری که گفته می‌شود با موشک آمریکایی ویژه ترور اشخاص خاص هدف قرار گرفته، صالح ناگزیر به ترک کشور و سپری کردن دوره درمانی‌اش در ریاض شد.

این مسوول در ادامه گفت: «جمهوری یمن خط قرمزی برای واشنگتن و عربستان سعودی است.»

رسانه ‌های یمن گزارش دادند که «جفری فلتمن» معاون وزیر خارجه آمریکا که روز پنج‌شنبه منامه را ترک کرده است، در دیدار با احزاب مخالف تاکید کرده بود که صالح به‌زودی طرح همکاری خلیج‌فارس را امضا می‌کند.

گفته می‌شود وضعیت جسمانی صالح که در عربستان برای مداوا به‌سر می‌برد، وخیم است. هرچند که برخی طرف‌ها شایعه کرده‌‌اند که حال او خوب است و جمعه به یمن بازخواهد گشت، اما در روز جمعه نیز چنین اتفاقی روی نداد.